Euregionale conferentie over toekomst kerkgebouwen

Geplaatst op: 27-03-2024

Op 19 april vindt een Euregionale oecumenische conferentie plaats over kerksluitingen. Wat ontbreekt er in een dorp of stad als de kerk nog maar zelden wordt gebruikt, een andere bestemming krijgt of helemaal verdwijnt? Wat blijft of wat kan zich nieuw ontwikkelen? De verschillende manieren waarop daar in de verschillende landen van de euregio en in oecumenisch verband mee wordt omgegaan, beloven een spannende uitwisseling van gedachten.

De Euregionale Oecumenische Conferentie wordt deze keer in Limburg gehouden, op vrijdag 19 april in ’t Gulper Hoes in Gulpen. Een van de sprekers is algemeen-gedelegeerde Harry Quaedvlieg van het bisdom Roermond. Andere inleidingen worden verzorgd door Prof. Dr. Albert Gerhards, emeritus-hoogleraar Transformatie van sacrale ruimten aan de Universiteit van Bonn, Dr. Christian Hohmann, predikant van de Evangelische Kirche van Westfalen, Prof. Dr. phil. Guido Meyer, hoogleraar godsdienstpedagogiek aan de RWTH in Aken en voormalig voorzitter van het College van Kerkrentmeesters Drs. Henk van Gelderen van de Protestantse Gemeente Maas-Heuvelland.

De euregionale oecumenische conferentie is een gezamenlijk initiatief van de bisdommen Aken, Roermond en Luik en de protestantse kerken uit Aken, Maastricht en Luik.

09.30: Aankomst en ontvangst met koffie
10.00: Begroeting en korte gebedsviering
10.30: Kerk zijn met open deuren en open handen door Drs. Henk van Gelderen (Impulsreferaat in Nederlands met Duitse hand-out)
11.00: Werkgroepen:

• Werkgroep 1: Verdiepende vragen over het referaat – Drs. Henk van Gelderen
  • Werkgroep 2: Oecumenisch gebruik van kerken en gemeentecentra – Dr. Christian Hohmann
  • Werkgroep 3: Kerk heeft fundamentele verandering nodig – Prof. Dr. phil. Guido Meyer

12.15: Warme maaltijd
13.15: Oecumenische hybride overlevingskansen van sacrale ruimten in een postseculaire tijd door Pfr. Dr. Albert Gerhards (Impulsreferaat in Duits met Nederlands thesepapier)
13.45: Werkgroepen:

• Werkgroep 4: Verdiepende vragen over het referaat – Pfr. Dr. Albert Gerhards
  • Werkgroep 5: Het huis van God in de parochie. Een leidraad voor kerkbesturen over de toekomst van onze kerkgebouwen (verschenen oktober 2023) – algemeen gedelegeerde Harry Quaedvlieg
  • Werkgroep 6 (=3) Kerk heeft fundamentele verandering nodig – Prof. Dr. phil. Guido Meyer

15.00: Slotzegen / Einde van de conferentie

Deelnemersbijdrage
Deelname aan de dag kost €25 per persoon, inclusief warme maaltijd en koffie. Studenten betalen €10.

Aanmelden
Aanmelden kan tot 9 april via e-mail of telefoon: ellydehaanverduyn@gmail.com of 06-40261066