Europese bisdommen gaan in Praag met elkaar in gesprek

Geplaatst op: 02-02-2023

De Kerk gaat iets nieuws doen. Voor het eerst in de geschiedenis vinden er dit jaar gesprekken plaats tussen bisdommen van eenzelfde continent. De Europese bisdommen gaan komende week met elkaar in gesprek. In de Tsjechische hoofdstad Praag wordt van zondag 5 tot en met zaterdag 12 februari deze zogeheten continentale bijeenkomst gehouden. Deze gesprekken zijn onderdeel van het synodale proces, dat paus Franciscus in oktober 2021 in gang heeft gezet.

In het voorjaar van 2022 mochten alle gelovigen via hun eigen bisdom hun mening geven over de toekomst van de Kerk. Dat was al een bijzonderheid. Al die opmerkingen zijn verzameld en samengevat. Afgelopen weken konden bisdommen weer op dat rapport reageren. Een volgende stap is dat er nu per werelddeel over de belangrijkste opmerkingen en voorstellen gesproken gaat worden. Daarvoor komen begin februari bisschoppen uit heel Europa in Tsjechië bij elkaar. In andere werelddelen gebeurt dat dit jaar ook.

De resultaten van die gesprekken worden in oktober 2023 en oktober 2024 in Rome besproken tijdens een Algemene Bisschoppensynode met de paus. Deze methode lijkt heel bureaucratisch, maar is een heel mooie manier om te ontdekken wat er nu eigenlijk écht belangrijk is en wat door gelovigen uit de hele wereld gedragen wordt. Dat is precies de reden waarom de paus dit synodale proces op deze manier in gang heeft gezet. Door steeds opnieuw met elkaar in gesprek te gaan, kun je leren onderscheiden welke weg God aan de Kerk wijst.

Een deel van de bijeenkomsten in Praag is via een livestream te volgen.