Gebed voor overleden paus

Geplaatst op: 31-12-2022

Bisschop Harrie Smeets en hulpbisschop Everard de Jong vragen alle gelovigen in Limburg te bidden voor de zielenrust van de op 31 december overleden emeritus-paus Benedictus XVI. Het bisdom heeft daartoe alle parochie in Limburg een gebedstekst aangereikt. Op een later moment zal in de kathedraal in Roermond een requiemmis voor de overleden paus worden opgedragen. Meer informatie daarover volgt.

Download voorbede voor overleden paus Bendictus XVI

Reactie bisschoppen
De Limburgse bisschoppen sluiten zich aan bij de verklaring van de Nederlandse bisschoppenconferentie dat het met het overlijden van paus Benedictus XVI een echte man Gods is heengegaan. Bisschop Smeets ontmoette de paus één keer, in diens tijd als kardinaal en prefect van de Congregatie van de Geloofsleer. Dat was na afloop van een eucharistieviering in de kerk bij het Santo Campo Teutonico. Kardinaal Ratzinger, zoals de emeritus-paus toen nog heette droeg daar elke donderdag de mis op voor de Duitse gemeenschap. “Ik herinner me dat hij in de mis een ontzettend goede inleiding hield en dat hij bij het beleefdheidsgesprekje na afloop vooral heel bescheiden was,” aldus Mgr. Smeets.

Lees verklaring Nederlandse bisschoppenconferentie

Mgr. Schnackers
In zijn tijd als kardinaal onderhield de emeritus-paus goede contacten met het bisdom Roermond. Zo maakte hij deel uit van een adviescommissie voor het Grootseminarie Rolduc, waar hij ook meermaals te gast was. Voormalig vicaris-generaal Hub Schnackers studeerde in de jaren zeventig bij Ratzinger, toen die nog hoogleraar in Regensburg was. In dagblad De Limburger haalt Mgr. Schnackers herinneringen op aan die tijd: “Hij was – anders dan velen later over hem beweerden – geen streng dogmaticus en conservatief, maar juist eigentijds. Zijn colleges waren levendig, beslist niet traditioneel. Ja, hij is mijn grote leermeester geweest. Een belezen man en helder denker. Hij kon ook prachtige verhalen vertellen,” aldus Mgr. Schnackers, die in het interview ook vertelt over het ‘pausbezoek’ aan Bocholtz.

Abonnees van De Limburger kunnen het volledige interview online lezen

De Sleutel
Een andere opmerkelijke relatie met het bisdom Roermond is dat de emeritus-paus tot en met het einde toe geabonneerd was op het bisdomblad De Sleutel.  Toen hij van kardinaal paus werd, kwam er een keurig verhuisbericht binnen om het magazine voortaan naar het pontificaal paleis te sturen.