Chrismamis: ‘God aanwezig laten zijn in samenleving’

Geplaatst op: 27-03-2024

“God is de grote afwezige in het dagelijks leven. Het is onze opdracht als priesters om God toch aanwezig te laten zijn.” Dat zei hulpbisschop Everard de Jong woensdagavond tijdens de jaarlijkse chrismamis in de kathedraal in Roermond. Daar waren naast veel vertegenwoordigers van parochies ook meer dan honderd priesters verzameld om samen met hulpbisschop de belofte van hun priesterschap te vernieuwen.

De chrismamis wordt elk jaar opgedragen op de vooravond van Witte Donderdag. In deze mis worden de heilige oliën gewijd, die in parochies gebruikt worden voor de toediening van sacramenten als de doop, het vormsel en de ziekenzalving. Elk jaar komen er vertegenwoordigers van parochies naar de chrismamis om de flesjes met olie in ontvangst te nemen.

Een ander vast element in de chrismamis is de hernieuwing van hun wijdingsbelofte door alle aanwezige priesters. Dit jaar nam een recordaantal van meer dan honderd priesters uit het hele bisdom hieraan deel. Mgr. De Jong maakte als hoofdcelebrant van de gelegenheid gebruik om drie wezenlijke kenmerken van het priesterschap uiteen te zetten: mysterie, gemeenschapszin en zending.

Volgens de hulpbisschop hongeren veel mensen naar God en is het de taak van priesters om hen de weg te wijzen. “We hebben nood aan heilige priesters, die van hun kerken authentieke plaatsen van sacraliteit weten te maken.” aldus Mgr. De Jong. Ook riep hij de aanwezige priesters op om meer oog te hebben voor elkaar om te voorkomen dat collega’s overwerkt raken. “Jezus roept mensen nooit alléén. We zijn samen gezonden,” zo zei hij.

Ter afsluiting van de viering werd door alle aanwezigen gezamenlijk het gebed voor een nieuwe bisschop gebeden. Het bisdom heeft het gebed onlangs via alle parochie verspreid met het verzoek om het regelmatig in vieringen te bidden.