Zondag 15 t/m zondag 22 september

Haardergaank in Borgharen

Van 15 tot en met 22 september wordt in Borgharen de jaarlijkse ‘Haardergaank’ gehouden. Dit is een bedevaart ter ere van de Heilige paus Cornelius.

De Haardergaank start dit jaar op zondag 15 september om 10.10 uur met een korte processie vanaf de Mariakapel in de Kerkstraat in Borgharen en aansluitend een H. Mis om 10.30 uur. 's Middags is er om 15.30 uur een ziekenzegening met de gelegenheid om het Sacrament van de Ziekenzalving te ontvangen. Op zondag 22 september wordt de Haardergaank afgesloten met een eucharistieviering die door het Mestreechter Gelegenheidskoer wordt opgeluisterd.

In Borgharen bestaat al eeuwenlang een verering van de H. Cornelius, waardoor deze plaats lang heeft gefungeerd als bedevaartplaats, hoewel de parochie tot 1980 de H. Martinus als patroon had. Zo goed als zeker kunnen we aannemen dat de verering van Cornelius is meegekomen met Franse militairen die rondom Maastricht gelegerd waren. Historisch gezien wordt aangenomen dat de Corneliusverering via Duitsland en Borgharen zijn weg in Nederland gevonden heeft. Vooral in Noord-Brabant, met name in het bisdom Breda, zijn veel plaatsen met een Corneliusdevotie.