Geloofsgemeenschappen Heerlen tonen grote diversiteit

Geplaatst op: 24-11-2019

Op de tweede dag van het werkbezoek van Mgr. Harrie Smeets aan het dekenaat Heerlen kreeg de bisschop een grote diversiteit aan geloofsgemeenschappen te zien. Van parochianen op leeftijd tot zeer enthousiaste kinder- en jongerengroepen.

Het programma begon zaterdagmorgen met een eucharistieviering in de Theresiakapel aan de Putgraaf in Heerlen. Hoewel het een reguliere zaterdagmorgenviering betrof, was de kapel tot de laatste plaats bezet. Na de mis was er voor de parochianen uit Heerlen-Centrum om bij de koffie even persoonlijk kennis met de bisschop te maken.

Vervolgens maakte Mgr. Smeets kennis met de geloofsgemeenschap van de Andreasparochie in de wijk Heerlerbaan. De moderne architectuur van deze kerk nodigt uit om ook de liturgie soms een beetje anders aan te pakken. De parochiegemeenschap had bij gelegenheid van haar jaarlijkse parochiedag zelf een gebedsviering samengesteld rond het thema van Mozes met het gouden kalf. Het verhaal uit het Oude Testament werd onder meer met bibliodrama en dans uitgebeeld. De bisschop bedankte hen na afloop voor deze bijzondere wijze van het actueel maken van bijbelverhalen.

Het middag programma speelde zich af in Brunssum, waar de bisschop onder meer de wekelijkse kinderclub van de zusters van het Mensgeworden Woord – ook bekend als de blauwe zusters – bezocht. Enkele tientallen kinderen waren juist druk bezig met de wilde stoelendans op het moment waarop de bisschop binnenkwam. Later werd hij ook nog samen met deken Hans Bouman en deken Piet de la Haye bij de spelletjes betrokken. De middag werd afgesloten met een kort moment van gebed in de kapel van het klooster.

Even verderop in Brunssum-Noord maakten diverse mensen zich op dat moment grote zorgen over de ontvangst van de bisschop in de H.-Geestkerk, omdat net daarvoor de stoppen waren doorgeslagen. De bisschop ontmoette hier enkele vluchtelingen uit Syrië en Eritrea bij kaarslicht. De maaltijd met gerechten uit hun land van herkomst smaakte daarom niet minder.

Zaterdagavond bezocht Mgr. Smeets Voerendaal, waar hem ook weer heel uiteenlopende programma’s werden voorgeschoteld. In de voormalige kerk van de wijk Kunrade maakte hij kennis met de huidige bewoners van het pas geopende zorgcentrum Onze-Lieve-Vrouw. Ook zegende hij het centrum in. Vervolgens bezocht de bisschop de plaatselijke sporthal, waar de dekenale vormelingendag werd gehouden. Bijna honderd kinderen uit de hele regio gingen helemaal op in allerlei spelen en een muziekworkshop. De avond werd afgesloten met een gebedsdienst met alle kinderen in de Laurentiuskerk in Voerendaal, waar de bisschop tussen de bedrijven door ook nog even met het kerkbestuur sprak.