Inbezitneming zetel op 24 augustus

Geplaatst op: 21-06-2024

Mgr. Van den Hout zal de zetel van het bisdom Roermond officieel in bezit nemen op zaterdag 24 augustus. Dit gebeurt tijdens een pontificale eucharistieviering in de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond. Omdat Mgr. Van den Hout al bisschop is, hoeft er geen wijding plaats te vinden.

Een diocesane bisschop bekleedt een eigen bisschopszetel. Dat is niet zomaar een spreekwoordelijke term, maar daadwerkelijk een stoel, een troon. Deze zetel heet in kerkelijke cathedra. De kerk waar de cathedra staat wordt kathedraal genoemd. De cathedra van het bisdom Roermond staat in de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond.

Op 10 augustus vorig jaar kreeg Mgr. Harrie Smeets eervol ontslag als bisschop van Roermond. Sindsdien was de zetel vacant, zoals dat wordt genoemd. Met de benoeming van Mgr. Van den Hout is er een nieuwe bisschop. De benoeming is officieel ingegaan op 21 juni, maar hij moet de zetel wel nog in bezit nemen. Dat gebeurt op zaterdag 24 augustus. Bij die gelegenheid moet ook de officiële bul waarmee paus Franciscus hem heeft benoemd aan het kathedraal kapittel worden getoond. Vanaf dat moment neemt de nieuwe bisschop het bestuur van het bisdom officieel op zich.