Zaterdag 12 oktober

Investituur Ridders H. Graf in kathedraal Roermond

In de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond vindt zaterdag 12 oktober de plechtige investituur plaats van de Ridderlijke Orde van het Heilig Graf van Jeruzalem. Dat gebeurt elk anderhalf jaar, telkens in een ander bisdom. De vorige investituur vond plaats in het voorjaar van 2023 in Den Haag. Ten overstaan van de Groot-Prior van de orde, bisschop Ron van den Hout, en hun confraters en consorores, spreken 12 nieuwe leden hun gelofte uit. Daarna ontvangen de edelvrouwen en ridders de mantel en de overige ordetekenen.

Vigilieviering
De plechtigheden rond de investituur beginnen vrijdag 11 oktober met een besloten bijeenkomst, waarbij de nieuwe ordeleden zich officieel voorstellen ten overstaan van de overige leden. Aansluitend volgt er om 17.00 uur (en dus niet om 15 uur of 18 uur zoals in eerdere berichten is aangekondigd) een vigilieviering in de Munsterkerk. Tijdens deze viering, die publiek toegankelijk is, worden de mantels en ordetekenen van de nieuwe ordeleden gezegend. Daarnaast ontvangen de leden die bevorderd worden in een hogere rang uit handen van de Landscommandeur de bijpassende ordetekenen.

Pontificale eucharistieviering
Op zaterdag 12 oktober volgt de feitelijke investituur. In een lange stoet trekken de buitenlandse gasten, leden en novieten naar de kathedraal. De stoet wordt voorafgegaan door schutterij Sint-Maternus uit Wijlre, die dat ook al deed tijdens de investituur in Maastricht in 2016. In de kathedraal leggen de nieuwe leden hun gelofte af en worden zij na de ridderslag door de Groot-Prior, met de ordemantel bekleed. Tevens ontvangen zij de ordetekenen.

Vervolgens is er een pontificale eucharistieviering. De bisschop van Roermond, die de Groot-Prior van de Orde is, is hoofdcelebrant. Deze viering is voor het publiek toegankelijk en begint om 12.00 uur. De muzikale invulling wordt verzorgd door het Groot Sint-Martinuskoor uit Weert en de Fanfare Bereden Wapens, een van de twee regimentsfanfares van de Koninklijke Landmacht. Na de viering zal het gezelschap opnieuw in een stoet terugkeren naar de Oranjerie, waar de nieuwe ordeleden een receptie wordt aangeboden. Het aansluitende Ridderdiner vormt de formele afsluiting van deze investituur.

Ridders H. Graf
De Ridderlijke Orde van het Heilig Graf van Jeruzalem is een kerkelijke door de paus erkende werkorde. Als belangrijkste praktische opdracht ondersteunt de Orde geestelijke, charitatieve, culturele en sociale projecten in het Heilig Land. Verdieping van spiritualiteit en onderlinge broederschap behoren eveneens tot de doelstellingen van de orde.

De Orde wordt voor het eerst genoemd in 1103 toen Boudewijn I, de koning van Jeruzalem, toestemming gaf om een wacht van ridders in te stellen rond het Heilig Graf. Gedurende vele eeuwen werden pelgrims in Jeruzalem tot ridder van het Heilig Graf geslagen. Het kwam echter niet tot een blijvende en hechte structuur. In 1848 stelde paus Pius IX de orde opnieuw in met als opdracht kerken, scholen, ziekenhuizen en sociale instellingen op te richten en in stand te houden.

Momenteel telt de Orde wereldwijd 30.000 edelvrouwen en ridders, waarvan zo'n 350 in Nederland. De Nederlandse Landscommanderije staat onder leiding van de landscommandeur Jan Krapels en onder het geestelijk gezag van de Groot-Prior mgr. Van den Hout. Mondiaal wordt de orde geleid door Grootmeester Fernando kardinaal Filoni.

Lees ook