‘Jaar van gebed’ komt voorzichtig op gang

Geplaatst op: 07-03-2024

Het haalt misschien niet alle voorpagina’s, maar dit jaar is voor de katholieke kerk een themajaar van gebed. Het is door de paus uitgeroepen als voorbereiding op het grote Jubeljaar of Heilig Jaar dat volgend jaar wordt gevierd. Er zijn – ook in Limburg – diverse initiatieven rond het thema gebed.

Zo is er dit weekeinde een internationale gebedsactie voor vrede in alle dekenale kerken in Limburg. Ook is vandaag en morgen het initiatief ’24 uur voor de Heer’, waaraan diverse kerken en kloosters deelnemen. Ook vraag het bisdom aandacht voor het speciale gebed dat uitgegeven is om te bidden voor de benoeming van een nieuwe bisschop.

In samenwerking met een aantal Limburgse kloosters biedt het bisdom Roermond dit jaar zogeheten ‘Stille dagen’ aan. In de voorjaarseditie van het bisdomblad De Sleutel, die volgende week verschijnt, wordt nader ingegaan op de vraag wat bidden eigenlijk is. Op initiatief van de Nederlandse bisschoppenconferentie verschijnt er binnenkort een gebedskaart met een speciaal gebed voor het Heilig Jaar.

Paus Franciscus heeft gevraagd om in dit ‘jaar van gebed’ vooral aandacht te besteden aan het Onze Vader, omdat dit het ‘oergebed’ is dat ons door Jezus zelf is aangereikt. Het is als het ware het modelgebed voor alle andere gebeden. Het Vaticaan heeft een aantal brochures uitgegeven die behulpzaam kunnen zijn om het ‘jaar van gebed’ te kunnen beleven.

Initiatieven ‘Jaar van gebed’