José Hoyos en Andy Garcia tot priester gewijd

Geplaatst op: 03-06-2023

Bisschop Harrie Smeets van Roermond heeft José Eduardo Hoyos en Andy Garcia tot priester gewijd. Dit gebeurde zaterdag 3 juni in een volle kathedraal in Roermond. Zij zijn de laatste twee van de acht nieuwe priesters die het bisdom Roermond dit jaar mag verwelkomen. De anderen werden eerder dit jaar in hun thuisbisdommen in India gewijd.

Hoyos (32) en Garcia (30) zijn lid van de beweging van de Neocatechumenale Weg. Ze komen oorspronkelijk uit Colombia en Mexico en zijn priester gewijd voor het bisdom Roermond. Ondanks zijn ziekte was bisschop Smeets in de gelegenheid om zelf de wijding te verrichten. In zijn preek hield hij de twee neomisten voor de weg van het doopsel te volgen, omdat die altijd bij Christus als de bron van levend water uitkomt.

De wijding vond plaats in een tot de laatste plek bezette Christoffelkathedraal. Aan de viering nam een groot aantal Limburgse priesters deel om hun nieuwe collega’s te verwelkomen. Voor de familie van de uit Latijns-Amerika afkomstige neomisten was ook in simultaanvertaling in het Spaans voorzien. Omdat de zes andere nieuwe priesters die de afgelopen maanden gewijd zijn uit India komen, sprak bisschop Smeets na aan het einde van de viering van ‘een nieuw Pinksteren’ in de Limburgse kerk.

José Eduardo Hoyos gaat al kapelaan werken in de parochies van Sittard. Andy Garcia wordt kapelaan in de parochiefederatie van Maastricht-Oost.