Jubilerende diakens door bisschop ontvangen

Geplaatst op: 26-05-2023

De permanentdiakens die dit jaar een wijdingsjubileum vieren, zijn vrijdagmiddag met hun echtgenotes in het bisschopshuis in Roermond ontvangen. Ze vierden de eucharistie met vicaris-generaal René Maessen. Aansluitend was er een gezellig samenzijn met bisschop Harrie Smeets.

Diaken Hans Reintjes viert dit jaar zijn 40-jarig wijdingsjubileum en de diakens Detlef Schmitz en Harrie Janssen hun 25-jarig wijdingsjubileum. Twee andere jubilarissen waren vrijdagmiddag verhinderd.

Het ambt van permanentdiaken bestond in de eerste eeuwen van de Kerk en raakte daarna in onbruik. Het Tweede Vaticaans Concilie heeft het ambt in de jaren zestig van de vorige eeuw opnieuw in het leven geroepen. Diakens zijn (doorgaans) gehuwde mannen die de eerste wijding ontvangen. Op basis daarvan mogen zij een aantal taken in de kerk uitoefenen.

Tijdens de eucharistieviering in de privékapel van het bisschopshuis wees Mgr. Maessen de jubilerende diakens erop dat ze vier roepingen hebben ontvangen: het leven, de doop, het huwelijk en tot slot de diakenroeping.