‘Kerkarchitect’ Piet Mertens overleden

Geplaatst op: 30-03-2021

In zijn woonplaats Heerlen is architect Piet Mertens op 88-jarige leeftijd overleden. Mertens was vele jaren een gerespecteerd architect, met een grote betekenis voor de kerkelijke bouwkunst in Limburg. Hij was betrokken bij de restauratie van veel kerkgebouwen, waaronder die van de Sint-Christoffelkathedraal in Roermond. Ook was Mertens meer dan 30 jaar lid van de bisschoppelijke bouwcommissie van het bisdom Roermond.

Naast de renovatie van de kathedraal was Mertens verantwoordelijk voor andere grote bouwprojecten rond religieus erfgoed in Limburg, zoals de renovatie van de Pancratiuskerk in Heerlen, de Gerlachuskerk in Houthem en langer geleden de Cunibertuskerk in Wahlwiller en de renovatie van de Sint-Janskerk in zijn eigen Hoensbroek.

Ook tal van andere parochiekerken in Limburg maakten gebruik van zijn kennis van zaken. Tot op hoge leeftijd werd Mertens als adviseur geraadpleegd. Zelf zag hij de renovatie van de kathedraal in Roermond als de kroon op zijn werk.

Naast zijn architectonisch werk zette Mertens zich regelmatig in voor de totstandkoming van publicaties over religieuze bouwprojecten in Limburg. Ook was hij de drijvende kracht achter de biografie van de priester Jos. Stassen, oud-directeur van Rolduc en van de academie voor Bouwkunst in Maastricht, waar Mertens zelf ook les gaf. Als dank voor zijn inzet voor de kerkelijke bouwkunst werd Piet Mertens in 2009 benoemd tot ridder in de orde van Sint Sylvester.

De uitvaart is op dinsdag 6 april om 11.00 uur in grote Sint-Jan in Hoensbroek. De viering is vanwege de coronamaatregel alleen toegankelijk voor genodigden, maar wel via de livestream te volgen op www.parochiehoensbroek.nl