Kerken Puth en Boekend aan eredienst onttrokken

Geplaatst op: 03-11-2022

De parochiekerken van Puth (gemeente Beekdaelen) en Boekend (gemeente Venlo) worden definitief aan de eredienst onttrokken. Dat heeft bisschop Harrie Smeets van Roermond per decreet besloten. Beide kerken stonden al langer ter discussie. Afgelopen maanden hebben er in de twee parochies hoorzittingen plaatsgevonden en is ook de priesterraad hierover gehoord.

De parochie Onbevlekt Hart van Maria in Boekend is op 1 januari van dit jaar al opgegaan in de nieuwe fusieparochie van zeven voormalige parochies in Blerick. Zij vormen nu samen de nieuwe parochie H. Lambertus. Vanwege het teruglopend aantal kerkgangers en afnemend draagvlak is besloten de kerk van Boekend te sluiten en de parochianen te verwelkomen in een van de andere kerken binnen de fusieparochie.

De H. Canisiuskerk in Puth heeft naast teruglopend kerkbezoek en minder inkomsten ook te maken met bouwkundige gebreken. Ook hier is de pastorale zorg voor parochianen gewaarborgd doordat de Canisiusparochie deel uitmaakt van een federatie met de parochies van Schinnen, Oirsbeek en Doenrade.

In beide parochies geldt dat de feitelijke onttrekking van de kerk aan de eredienst ingaat op het moment waarop de herbestemming van de gebouwen definitief geregeld is.