Kunst ‘Onder de Bogen’ in Servaasbasiliek te zien

Geplaatst op: 14-06-2024

In de schatkamer van de Sint-Servaasbasiliek in Maastricht is vanaf 20 juni een expositie te zien met kunstwerken uit de collectie van de ‘Zusters onder de Bogen’. Bij gelegenheid van de opening van de expositie hebben de zusters ook een houten beeld van de heilige bisschop Remaclus aan de Schatkamer van de Sint-Servaasbasiliek geschonken.

De zusters tonen een deel van hun kunstcollectie in het kader van de Heiligdomsvaart 2025, die dit jaar september al begint. De congregatie van de Liefdezusters van de Heilige Carolus Borromeus zijn letterlijk en figuurlijk met de Sint-Servaasbasiliek verbonden. De congregatie werd in 1834 opgericht door Elisabeth Gruyters met steun van pastoor-deken Van Baer van de Sint-Servaaskerk. Het moederhuis bevindt zich pal achter de basiliek en is via historische doorgang met stenen bogen met de kerk verbonden.

Remaclus
De schenking van de zusters bestaat uit een antiek houten beeld van de Heilige bisschop Remaclus. Hij werd rond het jaar 600 in het zuidwesten van Frankrijk geboren. Rond 647 trok Remaclus naar de Ardennen, waar hij in 648 de abdij van Stavelot stichtte. Hierna benoemde de Frankische koning Sigibert hem tot bisschop van Maastricht als opvolger van Amandus. Hij overleed in 673 in Stavelot in de Ardennen.

Het beeld is via een erfenis in het klooster terecht gekomen, maar heeft nooit een liturgische functie vervuld. De zusters vinden dat nu het moment gekomen is om het aan de Schatkamer over de dragen, zodat meer mensen het kunnen zien. Het beeld heeft inmiddels een conserverende behandeling ondergaan door Arnold Truyen van Stichting Restauratie Atelier Limburg.

Tentoonstelling
Op 20 juni opent de tentoonstelling in de kruisgang van de Sint-Servaasbasiliek met topstukken uit de collectie van de congregatie. De tentoonstelling is elke dag te bezoeken via de entree van de basiliek/schatkamer aan het Keizer Karelplein.