Synodale gesprekken: Limburgse gelovigen positief over vernieuwingen in Kerk

Geplaatst op: 17-05-2024

Limburgse gelovigen staan positief tegenover vernieuwingen in de katholieke Kerk. Ze vinden dat de Kerk meer naar buiten mag treden, dat iedereen welkom moet zijn in de Kerk en dat er meer ruimte moet komen voor vrouwen. Een en ander blijkt uit het verslag van de tweede ronde van zogeheten synodale gesprekken, die dit voorjaar hebben plaatsgevonden. Die verslagen zijn deze week opgestuurd naar Rome. Aan de gesprekken hebben in het bisdom Roermond naar schatting zo’n 100 tot 150 personen deelgenomen.

Paus Franciscus heeft in 2021 een proces in gang gezet, waarbij katholieken en niet-katholieken van over de hele wereld uitgenodigd werden om mee te praten over de toekomst van de Kerk. In alle bisdommen zijn nu twee keer gespreksrondes gehouden, waaraan alle belangstellenden konden deelnemen. Vorig jaar oktober heeft in Rome een bisschoppensynode plaatsgevonden waar de samenvattingen van de verslagen uit de eerste consultatieronde zijn besproken. De tweede gespreksronde van afgelopen voorjaar concentreerde zich op enkele centrale thema’s, waarover de bisschoppensynode zich in oktober van dit jaar in Rome zal buigen.

De vier onderwerpen waarover de gesprekken van dit voorjaar gingen, waren ‘ons gedoopt zijn als basis voor ons Kerk zijn’, ‘vorming in een missionaire Kerk’, ‘deelname aan een verwelkomende kerk’ en ‘vrouwen in het leven de zending van de Kerk’. Een landelijke werkgroep had een handreiking gemaakt om de gesprekken op een synodale manier aan te pakken. In deze methode is er ruimte voor gebed en luisteren naar elkaars ervaringen. Paus Franciscus had om deze gesprekmethode gevraagd om te kunnen ontdekken wat er echt bij mensen leeft.

Uit gesprekken in het bisdom Roermond komt naar voren dat veel mensen het lastig vinden om zelf te getuigen van hun geloof. Tegelijkertijd vinden ze de woorden die de Kerk daarvoor gebruikt vaak te moeilijk en soms ook achterhaald. Wat in eerste instantie van de Kerk verwacht wordt, is liefde en omzien naar mensen, zo blijkt uit een aantal gespreksverslagen. Meerdere keren werd opgemerkt dat iedereen welkom moet zijn in de Kerk en dat niemand uitgesloten mag worden. Uit alle verslagen blijkt een grote waardering voor de betrokkenheid en inzet van vrouwen voor de Kerk en er wordt gevraagd om een meer gelijkwaardige behandeling van mannen en vrouwen in de Kerk.

Van alle synodale gesprekken die in Nederland hebben plaatsgevonden zijn in opdracht van de Bisschoppenconferentie vier samenvattingen gemaakt. Het gaat om syntheses van gesprekken in de zeven bisdommen, van de religieuzen, van katholieke maatschappelijke organisaties en van katholieke lekenbewegingen.