Logo voor Jubeljaar 2025 onthuld

Geplaatst op: 30-06-2022

Het Vaticaan heeft het officiële logo voor het Jubeljaar 2025 openbaar gemaakt. Het thema was al eerder naar buiten gebracht: Pelgrims van hoop. Van het logo is ook een Nederlandse versie beschikbaar. De voormalige Pauselijke Raad voor de Nieuwe Evangelisatie, nu opgenomen in het nieuwe Dicasterie voor Evangelisatie, coördineert de voorbereidingen voor het Heilig Jaar 2025.

Het logo toont vier gestileerde figuren die de hele mensheid verbeelden vanuit de vier hoeken van de aarde. Ze omhelzen elkaar, wat wijst op de solidariteit en broederschap die volkeren moeten verenigen. De eerste figuur houdt zich daarbij vast aan het Kruis. De onderliggende golven geven weer dat de pelgrimstocht van het leven niet altijd over rustige wateren gaat. De hoop in het logo is verbeeld door het anker waar het kruis aan de onderkant in overgaat.

Aan het ontwerp van het logo was een wedstrijd verbonden en aartsbisschop Rino Fisichella maakte uit 294 inzendingen, ontvangen uit 213 steden en 48 verschillende landen, de winnaar bekend. De deelnemers varieerden in leeftijd varieerden van 6 tot 83 jaar. “In feite werden veel handgetekende ontwerpen ontvangen van kinderen van over de hele wereld, en het was echt ontroerend om door deze tekeningen te gaan, de vrucht van kinderlijke verbeelding en geloof”, aldus aartsbisschop Fisichella. Uiteindelijk koos paus Franciscus uit drie genomineerde voorstellen het definitieve ontwerp ingezonden door Giacomo Travisani.

Jubeljaren
Het is in de katholieke kerk gebruik om elke 25 jaar een Jubeljaar of Heilig Jaar te houden. Het laatste reguliere Jubeljaar was in 2000. Daarnaast kan de paus bij bijzondere gelegenheden een buitengewoon Heilig Jaar uitroepen. Paus Franciscus deed dit in 2015, toen hij een Jaar van de Barmhartigheid uitriep. Volgens de paus is het Jubeljaar “altijd een gebeurtenis van grote spirituele, kerkelijke en sociale betekenis in het leven van de Kerk.” Na de zomer komen de officiële Jubeljaar-website en gerelateerde app beschikbaar, die bedoeld zijn om gelovigen wereldwijd te helpen deel te nemen aan de activiteiten en evenementen tijdens het Jubeljaar. Er komen onder meer een kalender, een handvest, nieuwsberichten en praktische informatie beschikbaar in verschillende talen.