Kerk viert belangrijkste Mariafeest van het jaar

Geplaatst op: 14-08-2019

Op 15 augustus vieren we in de Kerk het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. Dit is het belangrijkste Mariafeest van het jaar en één van de oudste Mariafeesten. Het wordt als sinds de derde eeuw gevierd.

Op deze dag vieren we dat Maria met ziel en lichaam in de hemel is opgenomen. In sommige landen spreekt men over de ‘ontslaping van Maria’. Anders gezegd: we vieren dat Maria als het ware wakker wordt in de hemel. Met Maria Tenhemelopneming begint een periode van 30 dagen waarin ook andere Mariafeesten worden gevierd: Maria Koningin (22 augustus), Maria Geboorte (8 september), de heilige Naam van Maria (12 september) en O.-L.-Vrouw van Smarten (15 september).

Kroedwis
In de tiende eeuw ontstond een vaste gewoonte om op 15 augustus een boeket van zeven (met de hand geplukte) kruiden en bloemen te zegenen. In Limburg de ‘kroedwis’ of ‘kroedwusj’ genoemd. Op vele plaatsen bestaat deze traditie nog steeds en worden de boeketten op of rond deze dag gezegend.

De samenstelling kan verschillen naar plaatselijk gebruik: naast twee soorten granen, zijn er twee soorten onheil-werende kruiden (bijvoorbeeld Alsem, Sint Janskruid) en twee soorten geneeskrachtige kruiden (witbloeiend duizendblad, boerenwormkruid, kamille, valeriaan) en een walnoottak (weert insecten en het schijnt dat de bliksem nooit inslaat in een notenboom). Aan de kruidenbos wordt een blauw lint van zeven el bevestigd. De ‘kroedwis’ krijgt een plaats in huis en vaak ook in de stal bij de dieren. Bij noodweer wordt een beetje van de kruidenbos op de kachel verbrand.

Bisschop Smeets
Bisschop Harrie Smeets viert het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming donderdag 15 augustus in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Maastricht. Om 10.00 uur begint daar een pontificale eucharistieviering. Op zondag 18 augustus neemt de bisschop om 15.00 uur deel aan het lof en de sacramentsprocessie in Tienray bij gelegenheid van de Mariafeesten daar.

Lees meer over de Mariafeesten in Tienray