Mgr. Everard de Jong 25 jaar geleden tot bisschop gewijd

Geplaatst op: 07-02-2024

Mgr. Everard de Jong heeft afgelopen dinsdag gevierd dat hij op die dag precies 25 jaar geleden tot bisschop werd gewijd. Dat gebeurde destijds in een volle Sint-Christoffelkathedraal. De afgelopen kwart eeuw heeft Mgr. De Jong zich ingezet als hulpbisschop van Roermond, legerbisschop, bisschop-referent voor diverse landelijke portefeuilles en pastoor van Maastricht-Oost. Uiteraard is het zilveren wijdingsjubileum reden voor een feest. Maar vanwege carnaval en de vastentijd wordt dit gevierd op zondag 7 april.

Mgr. Everard de Jong werd op 4 juli 1958 in Eindhoven geboren. Na een technische studie begon hij in 1976 aan het grootseminarie Rolduc in Kerkrade aan zijn priesteropleiding. In 1983 werd hij in Roermond tot priester gewijd. Na een aanvullende studie filosofie in Rome en Washington vervulde hij diverse pastorale functies in het bisdom Roermond.

Op 12 december 1998 werd Mgr. De Jong door paus Johannes Paulus II benoemd tot hulpbisschop van Roermond en tot titulair bisschop van Cariana. De bisschopswijding volgde op 6 februari 1999 in de Sint-Christoffelkathedraal. Binnen de Nederlandse Bisschoppenconferentie was hij lange tijd referent voor onderwijs, catechese en jongeren. Momenteel is hij bisschopreferent voor het categoriaal pastoraat (zorg en justitie). Per 1 juni 2020 werd hij ook door de paus benoemd tot apostolisch administrator van het Militair Ordinariaat in Nederland en sindsdien mag Mgr. De Jong zich ‘legerbisschop’ noemen. Daarnaast is hij ook pastoor van de parochiefederatie in Maastricht-Oost.