Nieuw boek over 800 jaar bloedwonder Meerssen verschenen

Geplaatst op: 01-06-2022

Meerssen viert deze maand het 800-jarig jubileum van het bloedwonder. De geschiedenis hiervan is in een nieuw boek beschreven. Het eerste exemplaar werd woensdag 1 juni aangeboden aan bisschop Harrie Smeets. Enkele broedermeesters van het H. Sacrament waren vanuit Meerssen naar Roermond gekomen om de bisschop het boek te overhandigen.

Het bloedwonder gebeurde in 1222 de toenmalige kerk in Meerssen. Een monnik ontdekte tijdens de eucharistieviering dat hij vergeten was water en wijn in de kelk te doen. De monnik bad tot God en bij het breken van de hostie stroomde er water en bloed uit, waardoor toch een geldige mis opgedragen kon worden. Door het bloed- of sacramentswonder groeide Meerssen in de loop van de eeuwen uit tot een bedevaartplek met een speciale devotie voor het H. Sacrament. In de 14e eeuw gebeurde er ook nog een brandwonder.

Later werden er ook broederschappen opgericht en kwamen er groepen pelgrims naar Meerssen. Vanwege haar bijzondere geschiedenis werd de Bartholomeuskerk in Meerssen in 1938 verheven tot basiliek. Nog altijd kent Meerssen vanaf Sacramentsdag een octaaf met  bijzondere vieringen en een grote sacramentsprocessie.

De geschiedenis van de twee wonderen en de daar omheen ontstane tradities zijn door Wiel van Mulken in het bijna 60 pagina’s tellende boekje beschreven. Het boek ‘800 Jaar bloedwonder en verering van het H. Sacrament’ is bij diverse ondernemers en in de basiliek in Meerssen te koop. binnenkort het 800-jarig jubileum van het bloedwonder. De geschiedenis hiervan is in een nieuw boek beschreven. Het eerste exemplaar werd woensdag 1 juni aangeboden aan bisschop Harrie Smeets.

De geschiedenis van de twee wonderen en de daar omheen ontstane tradities zijn door Wiel van Mulken in het bijna 60 pagina’s tellende boekje beschreven. Het boek ‘800 Jaar bloedwonder en verering van het H. Sacrament’ is bij diverse ondernemers en in de basiliek in Meerssen te koop. Het 800-jarig jubileum van het bloedwonder wordt vanaf 16 juni in Meerssen gevierd tijdens het Sacramentsoctaaf.