Nieuwe cursus over filosofie Thomas van Aquino

Geplaatst op: 05-09-2024

In 2025 is het 800 jaar geleden dat Thomas van Aquino werd geboren. In het kader daarvan biedt het grootseminarie Rolduc dit studiejaar een cursus van acht filosofische bijeenkomsten aan over het gedachtegoed van deze grote Middeleeuwse theoloog en filosoof.

De cursus staat open voor alle belangstellenden en bestaat uit acht maandelijkse bijeenkomsten op dinsdagavond vanaf eind september tot half mei. De cursus wordt gegeven door Dr. Detlef Rohling, docent filosofie aan het grootseminarie Rolduc en het Theologisch Instituut Rolduc. Hij belicht thema’s als waarheid, rust, vriendschap, geluk en eeuwig leven vanuit het perspectief van Thomas van Aquino.

Thomas van Aquino (1225 – 1275) is de meest invloedrijke systematische denker op theologisch en wijsgerig gebied uit de Middeleeuwen. Hij wordt tot de zogeheten scholastici gerekend. In 1244 sloot Thomas zich aan bij de pas enkele jaren eerder gestichte nieuwe orde van de dominicanen. Hij doceerde onder andere aan de universiteiten van Parijs en Napels. Ook verbleef hij een tijd aan het pauselijk hof. In 1323 werd hij heilig verklaard en in 1567 tot kerkleraar verheven. Zijn bekendste boek is de Summa Theologiae.

Data en thema’s:

24 september 2024: Thomas van Aquino over waarheid en onwaarheid
22 oktober 2024: Thomas van Aquino over rust en onrust van de menselijke geest
19 november2024: Thomas van Aquino over onderwijs
17 december 2024: Thomas van Aquino over vriendschap
21 januari 2025: Thomas van Aquino over een gelukkig leven
18 februari 2025: Thomas van Aquino over het Godsbestaan
18 maart 2025: Thomas van Aquino over waarde en waardigheid van de schepping
13 mei 2025: Thomas van Aquino over eeuwig leven

De cursus wordt gegeven op bovenstaande dat in het grootseminarie Rolduc, Heyendallaan 82 in Kerkrade. De avonden beginnen steeds om 20.00 uur. Deelname is gratis, maar een vrijwillige bijdrage voor de kosten van de zaalhuur wordt op prijs gesteld. Aanmelden kan via: fidelis2404@outlook.com

(Illustratie: Muurschildering Thomas van Aquino in abdijkerk van Rolduc

Lees ook

Theologie studeren in Limburg (m/v)

Het Theologisch Instituut Rolduc is een weekendopleiding van het bisdom Roermond voor mannen en vrouwen, die zich willen verdiepen in theologie en pastoraat. Het instituut leidt diakens op, maar ook pastoraal werkers, geestelijk verzorgers en catecheten. Ook belangstellenden die voor hun persoonlijke vorming een of meer cursussen willen volgen, zijn van harte welkom. Na de zomervakantie begint weer een nieuw studiejaar.

‘Limburgse’ diakens in India gewijd

In hun thuisbisdommen in India zijn deze week vier nieuwe diakens gewijd, die in het bisdom Roermond komen werken. Zij hebben de afgelopen jaren hun opleiding gevolgd aan het grootseminarie Rolduc in Kerkrade.