Nieuwe priesterraad voor het bisdom Roermond

Geplaatst op: 16-07-2020

Het bisdom heeft een nieuwe priesterraad. Deze is donderdag 16 juli voor het eerst bij elkaar gekomen.

Na het aantreden van Mgr. Smeets als bisschop heeft hij de oude priesterraad gevraagd om nog één jaar aan te blijven. Die periode liep op 1 april van dit jaar af. Afgelopen voorjaar zijn er onder alle priesters van het bisdom verkiezingen gehouden. Aan de kandidaten die daaruit voortgekomen zijn, heeft de bisschop zoals te doen gebruikelijk een aantal eigen kandidaten toegevoegd. Dit heeft geresulteerd in een lijst van in totaal twintig priesters die de komende vier jaar de nieuwe raad vormen.

De priesterraad is een van adviesorganen van een bisschop die door het kerkelijk recht worden voorgeschreven. De priesterraad komt vier keer per jaar bij elkaar en praat dan over pastorale en beleidsmatige aangelegenheden in het bisdom. Ook moet de priesterraad gehoord worden over bijvoorbeeld het onttrekken van kerken aan de eredienst.

De nieuwe priesterraad van het bisdom Roermond bestaat nu uit: kapelaan M. Alexander (Venray), pastoor A. Antony Thomas Kalarickal (Tegelen), kapelaan H.J.C. Blom (Heerlen), rector drs. H.T.M. Erinkveld c.ss.r. (Wittem), kapelaan S. Eryiangalath Augustine (Landgraaf), kapelaan M. Figliola (Roermond), emeritus Mgr. drs. A.G.M. Franssen (Cadier en Keer), kapelaan H.J. Garcia Leon (Maastricht), pastoor drs. lic. M.F.P.J. Heemels (Kerkrade), spirituaal Dr. B.K. Hegge (Kerkrade), deken G.H.J. Honings (Schinnen), pastoor P.H.A. van der Horst (Helden), pastoor J.M.P.P. Jeukens o.f.m. (Maastricht), pastoor M.H.B. Kenis (Beek), pastoor drs. I.J.J. Krewinkel (Weert), kapelaan/pastoor P. Lipsch (Neer), pastoor/deken W.A. Varela Gaviria (Roermond/Horst), pastoor R.J. Verheggen (Eijsden). De twee vicarissen-generaal (Mgr. E.J. de Jong en Mgr. R.H.M. Maessen) zijn qualitate qua lid van de priesterraad.