Vicaris-generaal René Maessen: ‘Nu tot federaties komen’

Geplaatst op: 16-07-2020

Het proces van vitalisering en herstructurering van parochies in het bisdom Roermond is al jaren gaande, maar nu misschien wel dringender dan ooit. “Willen parochies overleven, dan moeten ze echt stappen zetten op weg naar federaties en uiteindelijk fusie.” Dat zegt vicaris-generaal René Maessen in een interview met het webmagazine Clavis dat vandaag verschenen is. “Zo ontstaan er toekomstbestendige geloofsgemeenschappen, die nieuwe uitdagingen aankunnen.” Eind volgend jaar moet het proces van herstructurering afgerond zijn.

Al meer dan 20 jaar wordt er in het bisdom Roermond over vitalisering en herstructurering gesproken. Op veel plaatsen is er al een intensieve samenwerking tussen parochies op gang gekomen. Maar er zijn ook parochies die nog nauwelijks iets op dit vlak hebben gedaan. Onder leiding van vicaris-generaal René Maessen is een nieuwe ‘commissie herstructurering’ van start gegaan, die dekenaten en parochies gaat helpen om versneld tot samenwerking te komen. Met de Blauwdruk 2020 als leidraad. In Clavis vertelt hij wat er het komende anderhalf jaar moet gebeuren.

Lees interview met vicaris-generaal René Maessen