Oecumenische viering Maria Boodschap in Roermond

Geplaatst op: 16-07-2024

In Roermond vindt op zondag 24 maart een nieuwe oecumenische activiteit plaats rond het feest van Maria Boodschap. Op initiatief van dominee Sophie Bloemert worden er ’s middags in de protestantse Minderbroederskerk twee lezingen gehouden over hoe protestanten en katholieken tegen Maria aankijken. Aansluitend is er in de vlakbij gelegen katholieke Munsterkerk een oecumenische gebedsdienst. Ook hulpbisschop Everard de Jong zal hieraan deelnemen.

Het oude idee wil dat protestanten weinig met Maria hebben. De Mariadevotie mag dan typisch katholiek zijn, de Bijbelse Maria is ook voor protestanten heel belangrijk. Zeker op gedenkdagen waarop de relatie met Jezus heel duidelijk aanwezig is, zoals het feest van Maria Boodschap, dat officieel ‘De Aankondiging van de Heer’ heet en dat op 25 maart wordt gevierd. De kerkhervormer Luther noemde het zelfs één van de voornaamste feesten en hij pleitte ervoor om het eerste deel van het ‘wees gegroet’ te blijven bidden als teken van eerbied en toewijding.

Sinds het Lutherjaar 2017 – toen 500 jaar Reformatie werd herdacht – wordt bij oecumenische gespreksthema’s ook de plaats en positie van Maria betrokken. Zo hebben in Duitsland katholieken en protestanten in dat jaar samen verklaard dat “Maria het grote voorbeeld en oerbeeld van het christelijk geloof is. Dat kunnen katholieke en protestantse christenen gezamenlijk over Maria uitspreken.” Ook in Nederland zijn er steeds meer oecumenische bijeenkomsten aan Maria gewijd. Daar komt er nu een in Limburg bij.

Op zondag 24 maart zal dominee Bloemert vertellen over ervaringen tijdens een bedevaart naar Lourdes, die ze vorig jaar met het Huis voor de Pelgrim uit Maastricht maakte. Daarna geeft dr. Bernhard Hegge – gedelegeerde voor oecumene van het bisdom Roermond – uitleg over hoe de katholieke kerk tegen Mariaverschijningen aankijkt. Tevens is er gelegenheid om elkaar nader te leren kennen. Daarna gaan alle aanwezigen te voet de Munsterkerk voor de oecumenische gebedsviering van de Aankondiging van de Heer. Iedereen is van harte welkom.

De Minderbroederskerk ligt aan de Minderbroederssingel 15F in Roermond. Het programma begint daar om 14.30 uur. De oecumenische gebedsdienst begint om 16.30 uur in de Munsterkerk die op Munsterplein ligt.