Feestelijke ontvangst bisschop Smeets in 'geboortedorp' Born

Geplaatst op: 16-07-2024

Bisschop Harrie Smeets staat komende zondag (16 juni) een feestelijke ontvangst te wachten in zijn ‘geboortedorp’ Born. De bisschop wordt zondagmorgen ingehaald vanaf zijn voormalig ouderlijk huis, van waar het in processie naar de parochiekerk gaat. Daar volgt een feestelijke H. Mis, met na afloop een informeel samenzijn.

Mgr. Smeets werd weliswaar in Heerlen geboren, maar groeide op in Born. Hij bleef daar tot aan zijn studententijd wonen. De familie van Mgr. Smeets woont nog steeds in Born. Het dorp was dan ook heel trots toen hij in december afgelopen jaar tot bisschop werd gewijd. Al snel kwam er een uitnodiging voor een officiële ontvangst in Born. In onderling overleg is voor komende zondag gekozen. Het is dit weekeinde 27 jaar geleden dat Mgr. Smeets in de parochiekerk van Born zijn Eerste Heilige Mis opdroeg. Ook is het in deze periode precies vijftig jaar geleden dat hij in dezelfde kerk zijn Eerste Heilige Communie ontving.

Het programma begint zondagmorgen om 10.00 uur. Dan vertrekt een feestelijke stoet met harmonie L’Union, schutterij Sint Martinus en een vertegenwoordiging van muziekgezelschappen en schutterijen uit de andere parochies van de parochiefederatie naar het ouderlijk huis van bisschop Smeets in de Burgemeester Hoenstraat. Daar worden de bisschop en zijn familie afgehaald.

Vervolgens gaat de stoet via de Kapelweg en de Kerkstraat naar de Sint-Martinuskerk. Om 10.30 uur begint daar de eucharistieviering, met medewerking van de harmonie en een voor deze gelegenheid samengesteld parochiefederatiekoor. Aansluitend is er vanaf ongeveer 12.00 uur een informeel samenzijn in het gemeenschapshuis.