Hulpbisschop en gouverneur openen schatkamer kerk Horst

Geplaatst op: 18-09-2019

Hulpbisschop Everard de Jong heeft maandag (16 september) de Schatkamer van de Sint-Lambertuskerk in Horst geopend. Hij deed dit samen met Theo Bovens, de commissaris van de koning in de provincie Limburg. Na afloop van de inzegening bekeken de aanwezigen ook nog de grafkelder van de adelijke familie Van Wittenhorst, welke kelder onlangs werd ontdekt en geopend.

In de schatkamer is de rijkelijke kerkelijke kunst te zien die de parochie in Horst in de afgelopen eeuwen in bezit kreeg. Deze kunst is nu voor het grote publiek toegankelijk gemaakt ter bezichtiging. Eén van de meest bijzondere kunstwerken is een vrouwenfiguur met baard die net als Jezus aan het kruis hangt. Het stamt uit de 16e eeuw en is toegeschreven aan de Meester van Elsloo. De Horstenaren noemen het beeld Wilgefortis, een verbastering van Virgo Fortis dat Dappere Maagd betekent en welke Latijnse benaming op het beeld staat geschreven.

De schatkamer bevindt zich in de crypte van de kerk is is voor iedereen gratis te bezoeken. Elke dinsdag van 10.30 uur tot 12.30 uur en elke woensdag, donderdag, zaterdag en zondag van 14.00 uur tot 16.30 uur.

Naar fotoreportage opening schatkamer >>

Meer info over schatkamer: www.kerkschattenhorst.nl