Oproep tot gebed voor Oekraïne

Geplaatst op: 27-01-2022

De veiligheidssituatie in Oost-Europa is momenteel zeer dreigend, met name aan de grens van Rusland en Oekraïne. Paus Franciscus heeft opgeroepen om te bidden voor vrede.

In Limburg voelt onder andere Klooster Wittem zich zeer verbonden met deze oproep van de paus. De Oekraïense paters redemptoristen zijn al sinds 2014 betrokken bij de slachtoffers van de oorlog in het oosten van hun land. Ze ondersteunen families die vanuit de Donbass-streek zijn gevlucht voor het oorlogsgeweld en ze geven pastorale zorg aan de soldaten in het strijdgebied. Ook in Rusland zijn redemptoristen pastoraal actief.

Bezoekers aan de kloosterkerk in Wittem wordt daarom gevraagd om dezer dagen te bidden voor vrede en minder spanning in de Oekraïne, een land dat speelbal is geworden van de grote wereldmachten. Maar ook in alle kloosters, parochies en kapellen geldt de uitnodiging om te bidden voor vrede. De officiële gebedsdag was afgelopen woensdag 26 januari, maar bidden om vrede mag altijd.