Opus Dei-priester Francesco D’Agostino overleden

Geplaatst op: 06-11-2023

In Amsterdam is dinsdag 31 oktober de priester Francesco D’Agostino overleden. Hij werkte lange tijd als priester en studentenpastor in Maastricht. Hij is 92 jaar geworden. De uitvaart is op dinsdag 7 november in Amsterdam.

Dr. ing. Francesco D’Agostino werd in 1931  in Milaan geboren. Hij studeerde hij af als werktuigbouwkundig ingenieuaan de Politecnico di Milano. In 1949 sloot hij zich aan bij het Opus Dei, een van de zogeheten nieuwe bewegingen in de katholieke kerk. Op verzoek van de stichter – de inmiddels heiligverklaarde Jozefmaria Escrivá vestigde D’Agostino zich in 1964 in Nederland om het apostolaat van het Opus Dei te helpen ontwikkelen.

In 1972 werd hij tot priester gewijd. Sindsdien was hij als priester werkzaam in Amsterdam en Maastricht. Hij maakte deel uit van het bestuur van het Opus Dei in Nederland en was onder meer betrokken bij de pastorale zorg van de Amsterdamse Onze-Lieve-Vrouwekerk. D’Agostino woonde ook enkele jaren in Maastricht, waar hij zich onder meer inzette voor pastoraat onder studenten. Ook was hij nauw betrokken bij de uitgeverij De Boog van het Opus Dei. Tot op de dag voor zijn overlijden was hij bezig met het voorbereiden van een nieuwe uitgave van een boek over de rozenkrans.

Op 7 november is om 11.00 uur de uitvaartdienst in de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Amsterdam, waarna begraven wordt op de r.-k. begraafplaats Sint-Barbara aan de Spaarndammerdijk 312 in Amsterdam.