Oud-missiesecretaris Marc Calo vraagt hulp

Geplaatst op: 19-11-2020

Binnen een paar weken troffen drie grote orkanen – Quinta, Rollie en Ulysses – meerdere provincies op het eiland Luzon op de Filipijnen. Zij lieten een spoor van vernielingen achter. Grote gebieden raakten overstroomd met als triest resultaat vele slachtoffers en heel veel schade.

Hulp is onder meer op gang gekomen via paters van de Mission Society of the Philippines (M.S.P.), die ook in het bisdom Roermond werken. Secretaris-generaal van die congregaties is pater Marc Calo, voormalig missiesecretaris van het bisdom Roermond en oud-pastoor van Tegelen. Hij heeft het Missiebureau Roermond om hulp gevraagd.

Enkele van zijn confraters werken in parochies in de zwaarst getroffen gebieden. “We hebben een enorme behoefte aan basisvoorzieningen, zoals schoon drinkwater, voedsel en sanitaire voorzieningen,” laat pater Fredel Agatep. Met financiële steun van het Missiebureau kan hij in de dichtbij gelegen stad Tuguegarao hulpgoederen kopen, die zo rechtstreeks bij zijn parochianen terechtkomen. Het Missiebueau wil graag gehoor aan geven de oproep van Calo en roept iedereen op een donatie te geven. Er is een speciale online-collectebus voor gemaakt.

De Mission Society of the Philippines is al gestart met het leveren van directe hulp. Aanstaande donderdag worden de eerste hulpgoederen zoals rijst, kleding, voedsel en schoon drinkwater rechtstreeks naar de provincie Rizal gebracht, dichtbij het getroffen gebied. Van hieruit worden de hulpgoederen door parochianen van de MSP uitgedeeld aan de vele slachtoffers in het getroffen gebied. Pater Agatep geeft ook aan dat er hulp op de lange termijn nodig is voor de wederopbouw van de parochie gemeenschap. Er zijn vele verwoeste huizen, boerderijen en kerken.

Wij doen een oproep voor hulp aan het Missiebureau Roermond. Zowel  hulp op korte termijn, maar ook op lange termijn gezien de noodzakelijke wederopbouw  Dit is een voortdurende crisis, dus alle hulp is welkom. Lees meer hierover op de website van het Missiebureau

Direct online doneren voor de Filipijnen