Oud-pastoor Bergsma van Tungelroy overleden

Geplaatst op: 02-03-2023

In Weert is vrijdag 24 februari pater Herman Bergsma C.Ss.R. overleden. Hij was oud-pastoor van Tungelroy. Pater Bergsma is 88 jaar geworden. De uitvaart is zaterdag 4 maart in de Barbarakerk in Tungelroy.

Herman Joseph Clemens (Herman) Bergsma C.Ss.R. werd op 3 april 1934 geboren in Oldenzaal. Na toetreding tot de paters redemptoristen vond zijn religieuze professie plaats op 8 september 1955 en zijn priesterwijding op 21 september 1960 in Wittem.

Met ingang van 15 augustus 1962 werd hij benoemd tot kapelaan van het rectoraat O.-L.-V. Tenhemelopneming (Kapel In ’t Zand) in Roermond, van welke functie hij per 1 augustus 1965 eervol ontslag kreeg. Vervolgens was hij tot 1967 als bezinningsleider werkzaam in het Retraitehuis in Amersfoort. Daarna was hij zes jaar vormingsleider in de Zwanenhof in Zenderen. Van 1973 tot 1978 was pater Bergsma hoofd Pastorale dienst in het Westeinde Ziekenhuis in Den Haag.

In 1978 kwam hij terug naar Limburg om met ingang van 1 januari hoofd van de pastorale dienst van het St.-Jansgasthuis in Weert te worden. Met ingang van 28 juni 1997 werd hij benoemd tot pastoor van de parochie H. Barbara in Tungelroy. Dit ambt bleef hij uitoefenen totdat hij per 1 december 2005 eervol ontslag kreeg. Vervolgens werd hij rector van het redemptoristenklooster Nebo in Nijmegen. Na opheffing van dit klooster in 2009 ging hij terug naar Weert en bood hij zijn priesterlijke diensten hier nog geruime tijd aan.

Op vrijdag 3 maart zal in de parochiekerk van de H. Barbara in Tungelroy om 19.00 uur een avondwake worden gehouden. De plechtige uitvaartdienst vindt plaats op zaterdag 4 maart 2023 om 11.30 uur in de dezelfde parochiekerk, waarna hij aldaar op het parochiekerkhof wordt begraven.