Oud-pastoor Lambert van den Hoven van Oud-Valkenburg overleden

Geplaatst op: 01-02-2021

In het Duitse Blankenheim-Lommersdorf is op woensdag 20 januari oud-pastoor Lambert van den Hoven van Oud-Valkenburg overleden. Hij is 87 jaar geworden.

Lambertus Henricus Arnoldus Maria (Lambert) van den Hoven werd op 15 juli 1933 in Loon op Zand (Kaatsheuvel) geboren. Zijn priesterwijding vond plaats op 23 mei 1959 in 's-Hertogenbosch. Hij was als priester van het bisdom van 's-Hertogenbosch werkzaam in de parochies van Lierop, Groesbeek en Valkenswaard. Vervolgens werd hij leraar en later decaan op diverse middelbare scholen.

Na zijn pensioen werd Van den Hoven met ingang van 1 april 1994 benoemd tot administrator van de parochie H. Johannes de Doper in Oud-Valkenburg, waar hij met ingang van 23 mei 1999 tot pastoor benoemd werd. Per 1 maart 2011 kreeg hij eervol ontslag als pastoor.

Sinds 5 mei 2005 was Van den Hoven geïncardineerd als koorbisschop in de Syro-Malankara-Katholieke Kerk. Dit is een eretitel in een van de oosters-katholieke kerken, die geünieerd is met Rome.

Na zijn eervol ontslag in 2011 verhuisde oud-pastoor Van den Hoven naar Mechernich in Duitsland, naar de gemeenschap 'Orde Communio in Christo'. Deze beweging is opgericht door de in Oud-Valkenburg geboren Mutter Maria Therese (Josefine Theresia Linssen). Van den Hoven assisteerde regelmatig hij in de parochie Blankenheim en met name in het plaatsje Lommersdorf.

Op vrijdag 29 januari vond om 10.15 uur de plechtige begrafenis plaats op het kerkhof van Lommesdorf, waarna de uitvaartdienst in besloten familiekring plaatsvond in de parochiekerk van Lommersdorf.