Oud-pastoor Pierre van Can overleden

Geplaatst op: 24-10-2022

In zijn woonplaats Schinveld is zaterdag 22 oktober oud-pastoor Pierre van Can overleden. Hij was onder meer kapelaan in Roermond, pastoor in Brunssum en werkte vele jaren in het bisdom ’s-Hertogenbosch. Eerder dit jaar vierde hij zijn 60-jarig priesterfeest. Oud-pastoor Van Can is 85 jaar geworden.

Petrus Ludovicus Mattheus (Pierre) van Can werd op 2 juli 1937 geboren in Kerkrade. Zijn priesterwijding vond plaats op 7 april 1962 in Roermond. Met ingang van 19 juli 1962 werd hij benoemd tot kapelaan in de parochie H. Rochus in Steyl, met ingang van 18 juli 1963 tot kapelaan van de parochie De Goede Herder in Weert en met ingang van 16 juni 1969 tot kapelaan van de parochie H. Christoforus in Roermond.

In Roermond werd hij met ingang van 3 februari 1972 benoemd tot lid van het pastorale team van de parochies H. Christoforus en H. Geest te Roermond. Tegelijk met de benoeming van een nieuwe plebaan-deken in Roermond, werd hij met ingang van 1 februari 1977 weer benoemd tot kapelaan van de parochie H. Christoforus in Roermond. Met ingang van 1 mei 1978 werd hij benoemd tot pastoor van de parochie H. Jozef in Brunssum.

Vijf jaar later – met ingang van 17 augustus 1983 – werd hij ter beschikking gesteld van het bisdom ’s-Hertogenbosch, waar hij met ingang van 1 oktober 1983 werd benoemd tot pastor en lid van de parochie Woensel-midden in Eindhoven met bijzondere opdracht voor de kerkwijk Sint-Jan. Deze functie bleef hij uitoefenen tot zijn eervol ontslag per 1 januari 2002. Vervolgens vestigde hij zich in Schinveld, waar hij zijn priesterlijke diensten aanbood. Zijn emeritaat ging in op 2 juli 2002. Ook daarna bleef hij zijn priesterlijke diensten nog zeer geruime tijd in Schinveld en omgeving aanbieden.

Op vrijdag 28 oktober is er om 19.00 uur een avondwake in de dagkapel van de H. Eligiuskerk in Schinveld. De plechtige uitvaartdienst is op zaterdag 29 oktober om 10.30 uur in dezelfde kerk in Schinveld. Aansluitend zal de begrafenis plaatsvinden op de R.-k. Begraafplaats aan de Grote Gats in Schinveld.