Oud-rector Thijs Smits o.f.m. overleden

Geplaatst op: 05-11-2020

In zijn woonplaats Maastricht is op donderdag 5 november pater Thijs Smits o.f.m. overleden. Pater Smits was de laatste jaren van zijn werkzame leven rector van twee zorgcentra in Maastricht. Daarvoor was hij vele jaren kapelaan en pastoor in diverse parochies. Pater Smits is 90 jaar geworden.

Mathijs Herman Wilhelmus (Thijs) Smits o.f.m. werd op 9 september 1930 in Venray geboren. Na zijn intrede in 1951 in de orde van de minderbroeders (franciscanen) vertrok hij in 1955 naar Brazilië om daar zijn studie af te ronden. Zijn priesterwijding vond op 19 juli 1959 in Brazilië plaats. In 1967 keerde pater Smits terug naar Nederland. Met ingang van 17 april 1974 werd hij benoemd tot kapelaan van de parochie H. Lambertus in Swalmen. Drie jaar later werd hij benoemd tot pastoor van de parochie O.-L.-V. Tenhemelopneming in Einighausen. Met ingang van 1 juli 1978 werd hij benoemd tot pastoor van de parochie H. Hubertus in Maastricht en met ingang van 1 januari 1984 tot pastoor van de parochie H. Michael in Herten. Met ingang van 1 juni 1990 werd Smits benoemd tot rector van de zorgcentra Klevarie en Lenculenhof in Maastricht. Deze functies bleef hij uitoefenen tot zijn eervol ontslag per 1 maart 2013.

De uitvaart van pater Smits vindt maande 9 november om 14. 00 uur in beperkte kring plaats vanuit de St.-Petrus’ Bandenkerk in Venray, waarna hij begraven wordt bij zijn medebroeders op begraafplaats Broekhuizen in Venray.