Oud-ziekenhuispastor Jo de Maat c.m. overleden

Geplaatst op: 12-04-2023

In Panningen is op Paasmaandag 10 april pater Jo de Maat c.m. overleden. Hij werkte vele jaren als ziekenhuispastor in Roermond. De uitvaart is op maandag 17 april in Koningslust.

Pater Joseph Johannes Petrus (Jo) de Maat c.m. werd op 11 maart 1926 geboren in Boschkapelle in Zeeland. Na toetreding tot de Congregatie der Missie (lazaristen) werd hij op 19 juli 1953 in Panningen tot priester gewijd. Na een tijdelijke benoeming als assistent in de parochie O.-L.-Vrouw in Helmond was hij enkele jaren kapelaan in het rectoraat Christus Koning in Nieuw-Einde (Heerlen). Dat bleef hij tot juli 1960.

Met ingang van 14 oktober 1965 werd pater De Maat benoemd tot kapelaan in de parochie O.-L.-Vrouw van Altijddurende Bijstand in Geleen-Lindenheuvel. Per 10 augustus 1970 werd hij benoemd tot kapelaan van de parochie H. Matthias in Weert-Leuken.

In 1984 maakte De Maat de overstap van het parochiewerk naar het ziekenhuispastoraat. Op 1 juni van dat jaar werd hij benoemd tot conrector van het Sint-Laurentiusziekenhuis in Roermond. Dat bleef hij tot zijn pensionering in augustus 1991. Daarna werd hij per 1 januari 1993 benoemd tot rector van het R.C. Godshuis in Roermond. Deze functie bleef hij tot 2015 vervullen, waarna hij eervol ontslag kreeg.

De plechtige uitvaartdienst van pater De Maat vindt plaats op maandag 17 april 2023 om 11.00 uur in de kapel van het Missiehuis, Kerkstraat 8 in Panningen. Daarna wordt hij ter ruste gelegd op begraafplaats Heiderust in Koningslust.