Oudste priester bisdom wordt 100 jaar

Geplaatst op: 03-04-2020

De oudste priester van het bisdom Roermond wordt komende maandag 100 jaar. Oud-pastoor Frans Penders van Wijlre hoopt dan de eeuw vol te maken. Hij viert dan ook dat hij precies 74 jaar geleden tot priester werd gewijd. Op zondag 5 april zou de verjaardag onder meer gevierd worden in de kerk van Wijlre, maar vanwege de coronacrisis gaat dit niet door. Bisschop Harrie Smeets heeft een felicitatie gestuurd.

Pastoor Frans Penders werd 6 april 1920 geboren. Precies 26 jaar later werd hij in 1946 op zijn verjaardag tot priester gewijd. Daarna was hij 20 jaar lang docent aan het toenmalig kleinseminarie Rolduc. Halverwege de jaren zestig was Penders bouwpastoor van de hulpkerk Simpelveld-Huls. Van 1966 tot 1972 was hij pastoor van de Gerlachusparochie in Banholt en vervolgens van 1972 tot aan zijn emeritaat in 1985 pastoor van de Getrudisparochie in Wijlre. Tussen 1998 en 1999 was hij nog een jaar bisschoppelijk gedelegeerde voor emeriti priesters en diakens en voor zieke priesters en diakens.

Oud-pastoor Penders woont momenteel in Zorgcentrum Dr. Ackenshuis in Gulpen. Daar wordt het feestje dit weekeinde op bescheiden wijze intern gevierd. Tijdens zijn rondgang langs alle dekenaten heeft bisschop Smeets vorig jaar oud-pastoor Penders in Gulpen opgezocht. Bij die gelegenheid is bijgaande foto gemaakt.