Parochie Tegelen vierde 1300-jarig bestaan

Geplaatst op: 11-09-2024

In Tegelen is afgelopen zondag het 1300-jarig jubileum van de Sint-Martinusparochie afgesloten. Dit gebeurde tijdens een pontificale mis met onder meer bisschop Ron van den Hout.

Ook gouverneur Emile Roemer en twee gedeputeerden van de provincie Limburg waren aanwezig, net als burgemeester Antoin Scholten en twee wethouders van de gemeente Venlo. Diverse priesters die een band hebben met Tegelen concelebreerden. Na de jubileummis trok de sacramentsprocessie door Tegelen.

“Het was een hartverwarmende dag, dankzij de inzet van zoveel vrijwilligers,” laat pastoor Anu Antony na afloop weten. “De kerk is als erfgoed en als huis van God al 1300 jaar onlosmakelijk met Tegelen verbonden.”

De Martinusparochie in Tegelen werd rond het jaar 720 gesticht door de Heilige Plechelmus van Sint-Odiliënberg. Vanuit Tegelen werden in de loop van de eeuwen diverse omliggende parochies gesticht. Vanwege de coronapandemie kon het jubileum niet in 2020 worden gevierd, maar waren er afgelopen jaar diverse activiteiten.