Parochies rond Born en in Venlo fuseren

Geplaatst op: 22-12-2022

Per 1 januari ontstaan er in Limburg twee nieuwe fusieparochies: in Born en Venlo. In beide gevallen gaat het om parochies die al geruime tijd in een federatie samenwerken. Fusie is de logische volgende stap. Afgelopen maanden hebben in de verschillende parochies hoorzittingen plaatsgevonden. Ook de priesterraad van het bisdom is gehoord en heeft positief geadviseerd. Bij een fusie worden de oude parochie opgeheven en ontstaat er één nieuwe parochie.

In Born en omgeving gaat het om de Martinusparochie in Born, H. Catharinaparochie in Buchten, H. Martinusparochie in Holtum, H. Willibrordusparochie in Obbicht, H. Catharinaparochie in Grevenbicht en het rectoraat HH. Petrus en Paulus in Schipperskerk. Deze parochies vormen al bijna 10 jaar een federatie met één kerkbestuur en één pastoraal team. Vanaf 1 januari worden ze ook formeel één nieuwe parochie. Deze krijgt de naam: R.-K. Parochie Maria Moeder van Barmhartigheid. Pastoor Frans Houwman wordt per 1 januari benoemd tot pastoor van de nieuwe parochie. Hij was ook pastoor van de afzonderlijke parochies. Ook is met ingang van het nieuwe jaar een nieuw kerkbestuur benoemd. De Martinuskerk in Born is aangewezen als de officiële parochiekerk. De andere kerken blijven gewoon in gebruik.

In Venlo betreft het de acht parochies van de federatie Venlo-Stad, die per 1 januari fuseren tot één nieuwe parochie. Het gaat om de parochies H. Martinus, H. Familie, H. Geest, H. Nicolaas, H. Jozef, H. Joannes Bosco, H. Hart van Jezus en H. Michaël. Ook deze parochies werken al geruime tijd samen en hebben al langere tijd één kerkbestuur en één pastoraal team. Deken Jos Spee is met ingang van 1 januari benoemd tot pastoor van de nieuwe parochie. Hij was dat ook van de afzonderlijke parochies. Ook de andere leden van het pastorale team worden herbenoemd. Ook is per 1 januari een nieuw kerkbestuur voor de fusieparochie benoemd. De Martinusbasiliek in Venlo is aangewezen als de officiële parochiekerk. De andere kerken blijven gewoon in gebruik.

Illustratie: De twee 'nieuwe' parochiekerken in Venlo en Born. (c) Foto: Kerkgebouwen in Limburg