Parochies kunnen looncompensatie aanvragen voor lekenpersoneel

Geplaatst op: 25-05-2020

Parochies kunnen in aanmerking komen voor looncompensatie in het kader van de landelijk NOW-regeling, die de overheid vanwege de coronacrisis heeft uitgevaardigd. Het gaat dan om de salarissen van lekenmedewerkers van parochies, zoals kosters, organisten, dirigenten of huishoudelijke hulp.

Veel werk in parochies wordt door vrijwilligers gedaan, maar er zijn op sommige plekken ook medewerkers met een betaalde (meestal parttime) functie. Door het uitvallen van de eucharistievieringen de afgelopen maanden zijn ook de inkomsten voor parochies flink teruggelopen, terwijl de salarissen gewoon betaald moeten worden.

Parochies die kunnen aantonen dat hun ‘omzet’ inderdaad gedaald is, kunnen aanspraak maken op de landelijke NOW- regeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid). Alle kerkbesturen in het bisdom Roermond zijn vandaag hierover geïnformeerd. Aanvragen voor de uitkering kunnen tot en met 5 juni worden ingediend.