Parochies regio Susteren gaan fuseren

Geplaatst op: 17-11-2022

De parochies van de federatie Susteren fuseren tot één nieuwe parochie. Het gaat om de parochies H. Amelberga en Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekt Ontvangen in Susteren, H. Johannes de Doper in Nieuwstadt, H. Jacobus de Meerdere in Roosteren en H. Stephanus in Dieteren. Deze parochies vormen al heel lang een federatie.

Met ingang van 1 januari 2023 worden ze samengevoegd tot één nieuwe parochie met de naam Christus Salvator. Deze naam verwijst naar de oude naam van de eerste abdijkerk uit de achtste eeuw in Susteren. Bisschop Harrie Smeets heeft dat op verzoek van de parochies per decreet besloten, nadat ook de priesterraad van het bisdom hierover is gehoord. De nieuwe parochie omvat het gebied van de vijf voormalige parochies.

Pastoor-deken Geert Lauvenberg wordt met ingang van 1 januari benoemd tot pastoor van deze parochie en kapelaan Sabin Joseph tot diaken-assistent. Beiden bekleden deze functies nu al voor de afzonderlijke parochies. Ook wordt er met ingang van 1 januari een nieuw kerkbestuur voor de fusieparochie benoemd.