Pastoor Houben van Oirsbeek overleden

Geplaatst op: 16-07-2024

Op dinsdag 26 maart is in Oirsbeek pastoor lic.iur.can. Lucien Houben op 54-jarige leeftijd overleden. Pastoor Houben had al geruime tijd gezondheidsproblemen. Zaterdag 30 maart is de uitvaart in de Lambertuskerk in Oirsbeek.

Pastoor Lucien Houben werd op 26 december 1964 in Heerlen geboren. Hij ontving op 25 mei 1991 de priesterwijding. Vervolgens werd hij kapelaan van de parochie St. Petrus’ Banden in Venray. In september 1994 kreeg hij een studieopdracht kerkelijk recht aan de Universiteit Gregoriana in Rome.

Terug in Nederland werd Houben in september 2000 benoemd tot pastoor van de paro-chie H. Johannes de Doper in Baexem en tevens tot vice-officiaal aan de kerkelijke recht-bank van het bisdom Roermond. In januari 2004 werd deze laatste benoeming wegens gezondheidsredenen omgezet in een taak als rechter.

In december 2008 kreeg Houben eervol ontslag als pastoor van Baexem, terwijl hij zijn taak aan de kerkelijke rechtbank bleef behouden. In september 2013 werd hij tevens be-noemd tot pastoor van de H.-Lambertusparochie in Oirsbeek en de H.-Jozefparochie in Doenrade.

De plechtige uitvaart in de parochiekerk van Oirsbeek begint zaterdag om 10.30 uur en wordt geleid door hulpbisschop Everard de Jong. Aansluitend wordt de pastoor begraven wordt in een priestergraf op de parochiële begraafplaats.