Paters montfortanen 140 jaar in Limburg

Geplaatst op: 22-04-2021

Komende woensdag – 28 april – viert de Kerk de gedachtenis van Louis Marie Grignion de Montfort. De Franse priester leefde eind 17e en begin 18e eeuw. Hij is de stichter van drie congregaties, waarvan er één naar hem werd vernoemd: de paters montfortanen. Dit jaar is het precies 140 jaar geleden dat de congregatie zich in Nederland vestigde en de eerste paters in Schimmert kwamen wonen.

In september 1881 streek een groep Franse montfortanen neer in Huize Willems in Schimmert. Ze moesten Frankrijk verlaten vanwege de anti-kerkelijke wetten die daar op dat moment golden. Net als veel andere Franse congregaties zochten ook de montfortanen naar een veilige vestigingsplaats en kwamen zo in Limburg terecht. De paters dachten dat ze maar even in ‘Holland’ zouden blijven, maar hun komst was blijvend. Tot op de dag van vandaag wonen er montfortanen in Schimmert.

In totaal heeft de Nederlandse provincie meer dan duizend leden geteld, van wie ongeveer de helft als missionaris naar het buitenland is uitgezonden. In Nederland waren de montfortanen in tal van parochies en bedevaartplaatsen in het hele land actief. In Limburg niet alleen in Schimmert, maar ook in Valkenburg, Meersen, Bunde, Hoensbroek en Schaesberg, In totaal heeft de congregatie veertien kloosters in ons land gehad. Op dit moment zijn er twee communiteiten: Schimmert en Valkenburg.

Kijk voor meer informatie op www.montfortanen.nl

Illustratie: Beeld van de H. Montfort in de parochiekerk van Schimmert.