Brief Patris Corde over Jozefjaar nu in Nederlands beschikbaar

Geplaatst op: 11-03-2021

De brief ‘Patris Corde’ waarmee paus Franciscus 2021 uitriep tot een Jaar van Sint-Jozef is nu in een officiële Nederlandse vertaling beschikbaar. De brief opent met de woorden: ‘Met het hart van een vader (patris corde). De paus deelt in de tekst een aantal persoonlijke overwegingen over Sint-Jozef. Hij zegt onder meer dat het idee om een Jozefjaar uit te roepen door de coronapandemie ontstond.

Komende vrijdag (19 maart) viert de Kerk het hoogfeest van de heilige Jozef. Dit jaar is het ook 150 jaar geleden Jozef werd uitgeroepen tot patroonheilige van de Universele Kerk. In de brief Patris Corde omschrijft de paus waarom hij een heel jaar aan Sint-Jozef heeft gewijd: “Te midden van de crisis die ons treft, hebben we kunnen ervaren dat ons leven wordt gebouwd en in stand gehouden door gewone mensen – die meestal worden vergeten – die niet verschijnen in de krantenkoppen en tijdschriften of in de schijnwerpers staan van de nieuwste show, maar die ongetwijfeld de beslissende gebeurtenissen van onze geschiedenis van vandaag schrijven: artsen, verpleegkundigen, supermarktmedewerkers, schoonmakers, verzorgers, vervoerders, ordehandhavers, vrijwilligers, priesters, religieuzen en vele, vele anderen die hebben begrepen dat niemand zich alleen redt,” zo schrijft de paus.

Hij prijst al deze gewone mensen die dagelijks geduld oefenen en hoop geven. “Hoeveel vaders, moeders, opa’s en oma’s, onderwijzers laten onze kinderen niet met kleine en dagelijkse gebaren zien hoe ze een crisis het hoofd moeten bieden en doorstaan, door hun gewoonten aan te passen, de ogen omhoog te richten en het gebed te stimuleren. Zoveel mensen bidden, offeren en bemiddelen voor het welzijn van allen.”

Volgens de paus kan Sint-Jozef een gids en voorbeeld voor iedereen zijn.  “De heilige Jozef herinnert ons eraan dat allen die schijnbaar verborgen zijn of op de achtergrond staan, een ongeëvenaarde hoofdrol spelen in de heilsgeschiedenis. Aan hen allen een woord van erkenning en dankbaarheid.”

Lees ook