Paus Benedictus XVI herdacht in requiemmis

Geplaatst op: 04-01-2023

In de kathedraal in Roermond is woensdagmiddag de overleden paus Benedictus XVI herdacht. Dit gebeurde tijdens een plechtige requiemmis, opgedragen door hulpbisschop Everard de Jong in concelebratie met zo’n veertig andere priesters. Ook bisschop Harrie Smeets en oud-bisschop Frans Wiertz namen aan de plechtigheid deel.

De hulpbisschop sprak tijdens de mis een in memoriam voor Benedictus XVI/Jozef Ratzinger uit, waarin hij onder meer herinnerde aan de hechte band tussen de overleden paus en het bisdom Roermond en met name het grootseminarie Rolduc. “Een hele generatie priesters is opgegroeid met zijn theologie, die sterk beïnvloed was door de heiligen Augustinus en Bonaventura,” aldus de hulpbisschop. “Zo blijft hij toch leven in ons hart en in zijn boeken kunnen we zijn wijsheid nalezen.”

Mgr. De Jong herinnerde er verder aan dat de liefde voor Christus voor Benedictus XVI altijd erg belangrijk is geweest en dat de drie encyclieken die hij tijdens zijn pontificaat geschreven heeft daar alle drie naar verwijzen. Tegelijkertijd constateerde de hulpbisschop dat het bestuur van de Kerk paus Benedictus op enig moment boven het hoofd gegroeid was en dat hij vooral herinnerd zal worden om wat hij niet deed: paus blijven. “Maar we mogen niet vergeten dat hij de Kerk in een moeilijke tijd geleid heeft.”

Aan het einde van de requiemmis riep bisschop Harrie Smeets nog even in herinnering dat hij, toen nog, kardinaal Ratzinger één keer ontmoet heeft en destijds zeer onder de indruk was van zijn wijsheid en bescheidenheid.

Bij het verlaten van de kerk kregen alle aanwezigen een gedachtenisprentje uitgereikt dat het bisdom speciaal voor deze gelegenheid heeft gemaakt. Komende week worden deze prentjes ook via de parochies en kloosters in Limburg verspreid.