Paus Franciscus bezoekt komende week België

Geplaatst op: 19-09-2024

Paus Franciscus komt komende week naar België. Hij is van donderdag 26 tot en met zondag 29 september te gast bij onze buren. De paus bezoekt onder meer Brussel en Leuven. Aanleiding voor het pausbezoek bij onze buren is het 600-jarig bestaan van de Katholieke Universiteit Leuven.

De paus komt donderdagavond aan op het militaire vliegveld Melsbroek. Daarna volgt een korte welkomstceremonie. Vrijdagochtend 27 september wordt de paus ontvangen door Koning Filip en door premier Alexander de Croo. ’s Middags staat er een ontmoeting met mensen uit het maatschappelijk middenveld gepland. Tegen het einde van de middag gaat de paus naar Leuven, waar hij een academische zitting zal bijwonen om het 600-jarig jubileum van de universiteit te vieren. Daarna zal hij rond 17.45 uur de aanwezigen op de Grote Markt in Leuven begroeten.

Zaterdagochtend is er in de basiliek van Koekelberg een ontmoeting met bisschoppen, priesters, diakens, religieuzen, seminaristen en anderen die in de kerk werken. ’s Middags praat de paus met studenten van de Franstalige universiteit in Louvain la Neuve. Tijdens zijn bezoek aan België zal de paus ook een ontmoeting hebben met slachtoffers van seksueel misbruik in een pastorale context.

Zondag 29 september sluit de paus zijn bezoek aan België af met een grote eucharistieviering in het Koning Boudewijnstadion. Tijdens deze mis zal de paus de 17e eeuwse karmelietes Anna van Jezus zaligverklaringen. Deze Spaanse religieuze stichtte een klooster Brussel, waar ze ook lange tijd woonde en in 1621 overleed.

Bij de openluchtmis worden tegen de 40.000 mensen verwacht. Vanuit Nederland gaan er diverse groepen jongeren naartoe. Zij nemen dat weekeinde deel aan het jongerenfestival ‘Hope Happening’, dat door de Belgische kerk wordt georganiseerd. Ook vanuit Limburg neemt een groep jongeren hieraan deel. Bisschop Ron van den Hout zal zondag 29 september een van de concelebranten zijn tijdens de mis met de paus. De mis met de paus is rechtstreeks op de Belgische televisie te zien. In Nederland doet KRO-NCRV ook uitgebreid verslag van het pausbezoek aan België.

Meer info

Foto: Ramon Mangold