Social Media

Zondag 5 juni 2022 Hoogfeest van Pinksteren 

Geplaatst op: 02-06-2022

1 lezing: Hand.2,1-11
2e lezing: 1 Kor.12,3b 7.12-13 of Rom.8,8-17 
Evangelie: Joh.20,19-23 of Joh.14,15-16.23b-26  

 

De Geest maakt God zichtbaar

Onze tijd mag je de tijd van de logistiek, dat wil zeggen van organisatie en de vooruitziende blik, noemen. Managers zijn dan ook veel gevraagde mensen. Is er ergens binnen een bedrijf iets mis, prompt wordt er een manager op gezet. Vaak iemand van buiten en niet zelden iemand met haar op de tanden. Er moet immers ingegrepen worden. De toon moet opnieuw worden gezet, winst gemaakt. 

De Kerk kent ook mensen die thuis zijn in het management. Zij worden dan ook niet zelden naar voren geschoven als zich ergens binnen de Kerk problemen voordoen. Zo zijn er deskundigen die de federaties in wording bijstaan om de kerkbesturen ter plekke te sturen en vooral ook te bevestigen op de weg die moet leiden tot het samengaan van parochies, om ook in de toekomst van succes verzekerd te zijn. 

Heeft management echter in alles het laatste woord? Zijn goede organisatoren het antwoord op de noden van de Kerk in onze dagen? Hoe krijgen wij de Kerk opnieuw aan de gang, zoals op het eerste Pinksterfeest? Hoe krijgt of behoudt onze Kerk een gezicht dat aanspreekt? Hoe maken wij Jezus optimaal zichtbaar? Want dat moet het doel zijn van heel ons christelijk handelen. Wat betekent het voor de Kerk om een menselijk gezicht te hebben, dat aanspreekt?

Als christenen geloven wij dat God zelf een menselijk gezicht gekregen heeft in Christus Jezus. Hij zegt zelf: "Wie Mij ziet, ziet de Vader." De eeuwen door is dat menselijk gezicht van God met vallen en opstaan doorgegeven binnen de Kerk. Dat was trouwens de opdracht die zij van Jezus zelf ontvangen had: "Gaat uit over de gehele wereld en verkondigt het evangelie aan heel de schepping." En de kern van de Blijde Boodschap luidt: God is mens geworden. Welnu: word zelf mens door op die Godmens Jezus te lijken.

In heiligen zoals Franciscus van Assisi en Moeder Teresa is dit menselijk gelaat van God wel heel bijzonder zichtbaar en tastbaar geworden. En velen gaven zich, zoals op het eerste Pinksterfeest, mede dankzij deze heiligen voor het geloof gewonnen. Waren deze heiligen vooral bedreven in het management? Hadden zij een vooruitziende blik? Het antwoord wordt ons wellicht op het feest van Pinksteren gegeven. En het kan goed zijn daarvoor terug te kijken naar de jonge Kerk op het eerste Pinksterfeest. Duizenden sloten zich in die eerste tijd bij de Kerk aan. Wat was hun geheim? Welke kundigheid legden de eerste apostelen aan de dag, zodat het Evangelie een daverend succes werd?

Kijken wij naar de werkelijkheid, beschreven in het Nieuwe Testament, dan zien wij dat die eerste leerlingen van Jezus menselijk gesproken helemaal niet zo speciaal waren. Paulus zal daarover zeggen: "Naar menselijke maatstaven waren er weinigen geleerd, weinigen van hoge afkomst. Waarop de wereld neerziet, heeft God uitverkoren om diezelfde wereld te beschamen." Misschien was alleen Paulus een onderlegd mens volgens huidige begrippen. Hij was een specialist in de Oude Wet. Waar heeft dan die eerste Kerk haar succes gevonden? Hoe komt het dat in haar het menselijk gezicht van God zo aanlokkelijk zichtbaar werd? Want dat maakt de Kerk de eeuwen door succesvol.

Nogmaals: Pinksteren geeft ons het antwoord: de Heilige Geest maakt Gods gelaat zichtbaar. Van deze Geest immers zegt ons de apostel Paulus: "De Geest van God is in ons hart uitgestort en Hij doet ons uitroepen: Abba Vader." En ook: “Ik leef niet meer. Ik doe het niet, maar Jezus door en in mij!” Of zoals Jezus het zelf zegt in het evangelie "Ontvangt de heilige Geest. Als gij iemand zonden vergeeft, dan zijn ze vergeven." Gods gezicht heet barmhartigheid.

Succesvol management in de Kerk betekent bovenal dat ik, u, dat wij, ruimte geven aan de heilige Geest. Want dat maakt een christen tot een heilige. De Geest maakt begeesterd en enthousiast. De Geest maakt het menselijk gelaat van God in ons zichtbaar. Een heilige kan dan ook terecht zeggen: Kijk, ik leef niet meer; Jezus leeft in mij! En dan zullen opnieuw velen voor het geloof gewonnen worden.

Tekst: Bezinning op het Woord, inleidende teksten bij de dagelijkse liturgie