Positio mgr. Schraven voor bisschop Smeets | Herdenking 85e sterfdag

Geplaatst op: 29-09-2022

Tijdens een hartelijke ontmoeting in het bisschopshuis in Roermond heeft bisschop Harrie Smeets onlangs de zogeheten ‘positio’ over het leven van bisschop Frans Schraven en gezellen in ontvangst genomen. Hij kreeg deze uit handen van pater Wiel Bellemakers c.m. die postulator is in het zaligverklaringsproces van deze Limburgse missiebisschop. Op zondag 9 oktober wordt in Panningen herdacht dat hij 85 jaar geleden in China werd vermoord.

Mgr. Frans Schraven was een pater lazarist die aan het beging van de 20e eeuw als missiebisschop in China werkte. Daar werd hij samen met een aantal medewerkers in 1937 op gruwelijke wijze door Japanse soldaten vermoord, omdat de bisschop weigerde vrouwen beschikbaar te stellen als troostmeisjes.

Het proces voor zaligverklaring van Mgr. Schraven is een aantal jaren geleden al gestart. Toen is na uitvoerig onderzoek door een kerkelijke rechtbank de originele positio ook al naar Rome gestuurd. Het boek dat bisschop Smeets nu aangeboden heeft gekregen, is een kopie. Omdat het bisdom Roermond nauw bij het proces betrokken is, wilde pater Bellemakers graag persoonlijk een exemplaar aanbieden aan Mgr. Smeets en aan de pater Jos Geelen, bisschoppelijk gedelegeerde voor zalig- en heiligverklaringen. Eenzelfde exemplaar is ook aangeboden aan alle bisschoppen van de bisdommen waar de acht Gezellen van Mgr. Schraven geboren zijn.

De Positio is het slotdocument van het onderzoek naar de deugden en in dit geval ook het martelaarschap van de kandidaat-zalige. Het bestaat uit diverse delen: de Informatio ofwel levensbeschrijving van de Dienaar Gods, alsmede een serie documenten en getuigenissen van mensen over Mgr. Schraven. Het originele document, dat zich al een aantal jaren in Rome bevindt, wordt daar bestudeerd door een commissie van historici en theologen en vervolgens door een commissie van kardinalen verbonden aan het Dicasterie voor Heiligverklaringen. Als deze positief oordelen, schrijven zij een aanbeveling aan de paus aan wie de eindbeslissing toekomt om iemand zalig of heilig te verklaren.

Herdenking 85e sterfdag met muziektheater
Om de 85e sterfdag van Mgr Schraven te herdenken is er zondag 9 oktober in de kapel van het klooster van de heren lazaristen in Panningen om 10.30 uur een eucharistieviering. ’s Middags gaat de muziekvoorstelling ‘Helse liefde’ in een regie van Roel Verheggen in première. Het muziekspel vertelt het verhaal van de Mgr. Frans Schraven in een moderne versie, uitgevoerd door veertig zangers en acteurs.

Naast het spelen van het theaterspel ‘Helse Liefde’ wordt aandacht gevraagd voor een lokaal project dat zich inzet voor hulp aan slachtoffers en voorkoming van mensenhandel en (huiselijk) geweld. Regisseur Roel Verheggen is ook actief verbonden aan het Expertisebureau “Helse Liefde”. Hij geeft voorlichting op scholen over bijvoorbeeld het onderwerp ‘loverboys’. Na zondag 9 oktober is het muziekspel tot in 2023 op diverse plaatsen in het land te zien.

Pelgrimswandeling
Op zondag 9 oktober is er ook een pelgrimswandeling vanuit Lottum, de geboorteplaats van Mgr Schraven naar Broekhuizenvorst, waar een gedachteniskapel aan hem is gewijd. De wandeling van 13,5 km begint om 10.30 uur vanuit de parochiekerk aan de Markt van Lottum, aansluitend aan de eucharistieviering van 09.30 uur, waarin de vermoorde bisschop eveneens wordt herdacht.