Praktijkbijeenkomst over onderhoud orgel

Geplaatst op: 16-07-2024

In bijna elke kerk in Limburg is een orgel te vinden. Maar hoe onderhoud je zo’n enorm instrument? Daarover gaat de praktijkbijeenkomst ‘Onderhoud en beheer van kerkorgels’ voor kerkmusici en kerkbesturen, die de Gregoriusvereniging op dinsdag 28 mei aanbiedt.

Orgelstemmer en -reparateur Daniël Jansen neemt belangstellenden die dag mee op reis door het orgel om nuttige tips over onderhoud en beheer te geven. Dit gebeurt bij het orgel van de Michaëlkerk in Thorn. Onderhoud van orgels wordt vaak vergeten of door allerhande omstandigheden te lang uitgesteld. Ook zijn parochiebesturen en zangkoren zich soms te weinig bewust van de waarde van hun orgel als cultureel erfgoed.

Met deze praktijkbijeenkomst wil de SGV kerkmusici en kerkbesturen een blik in het (vaak onzichtbare) inwendige van een orgel geven. Janssen zal aangeven hoe de symptomen voor groot onderhoud op tijd kunnen worden onderkend, hoe eventueel klein onderhoud, zoals het stemmen van de tongwerken en reguleren van het tractuursysteem, ter hand kunnen worden genomen en wanneer de orgelmaker in geschakeld moet worden.

Aan bod komen onder meer: het stemmen van orgels, effecten van (hete lucht)verwarming, lekkages in de windvoorziening, orgels en stof, windvoorziening en ventilator, de werking van de tractuursystemen en hun specifieke voorkomende storingen. En verder zaken rond het materiaal zoals: houtworm, leer, membranen, balgen en metaal. Rode draad van het practicum is problemen op tijd herkennen en op tijd ingrijpen om onnodig hoge kosten te vermijden.

De praktijkbijeenkomst vindt plaats op dinsdag 28 mei vanaf 19.30 uur tot uiterlijk 22.00 uur in de kerk van Thorn, Kerkberg 2 in Thorn. Deelname kost € 10,- per persoon.