Priesterwijding Pawel Żelazny in besloten kring

Geplaatst op: 14-05-2020

De priesterwijding van diaken Paweł Żelazny op zaterdag 6 juni gaat door, maar in besloten kring. In verband met de coronacrisis is het nog niet mogelijk om de priesterwijding op de gebruikelijke wijze met veel priesters en kerkgangers te laten plaatsvinden.

Alleen enkele direct betrokkenen zullen de wijding bijwonen. Ook de familie van de wijdeling zal niet bij de plechtigheid in de kathedraal in Roermond aanwezig zijn. Het is de bedoeling dat de viering via internet gestreamd wordt.

Paweł Żelazny komt oorspronkelijk uit Polen. Hij is lid van de gemeenschap van de Neocatechumenale Weg, die een eigen grootseminarie heeft in Cadier en Keer. Ook volgde hij colleges aan Grootseminarie Rolduc in Kerkrade. Sinds zijn diakenwijding is kapelaan Żelazny verbonden aan het parochiecluster Maastricht-Oost. Afgelopen oktober heeft hij de diakenwijding ontvangen. Op 6 juni wordt hij door bisschop Harrie Smeets in een aangepaste viering tot priester gewijd.

De coronacrisis heeft ook gevolgen gehad voor de priesterwijding van diaken Taison Titus. Hij zou afgelopen april in zijn thuisbisdom in India tot priester worden gewijd. Maar enkele dagen na zijn aankomst in India ging ook dat land in lockdown. Kapelaan Titus is nog in India. Het is nog niet duidelijk wanneer hij alsnog gewijd kan worden en wanneer hij weer terugkeert naar Nederland. Sinds zijn diakenwijding vorig jaar is hij actief in het parochiecluster van Maastricht-West.