Reactie voorzitter bisschoppenconferentie op benoeming Mgr. Van den Hout

Geplaatst op: 21-06-2024

De voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie, mgr. Van den Hende, feliciteert het bisdom Roermond met de nieuwe bisschop, nu vandaag de benoeming van mgr. Van den Hout (59) is bekend gemaakt. Van den Hende: “Het overlijden van Mgr. Smeets was een groot verlies. In de persoon van mgr. Van den Hout krijgt het bisdom Roermond opnieuw een energieke bisschop met pastorale en bestuurlijke ervaring.”

Namens de bisschoppenconferentie zegt de voorzitter dat de bisschoppen uitzien naar de voortzetting van de samenwerking met mgr. Van den Hout als bisschop van Roermond.

Sinds 2017 was mgr. Van den Hout bisschop in bisdom Groningen- Leeuwarden. Daarvoor was hij vanaf 1993 werkzaam als priester van het bisdom ‘s-Hertogenbosch, zowel als parochiepriester alsook als deken en vicaris-generaal.

Pelgrim van hoop
Van den Hende: “Voordat Van den Hout bisschop werd, had hij al ruime ervaring in het parochiepastoraat. Ook het reilen en zeilen van het kerkelijk leven op dekenaal en diocesaan niveau was hem vertrouwd. Ik vertrouw er op dat mgr. Van den Hout als bisschop van Roermond zijn herderschap zal uitoefenen in verbondenheid met alle geledingen van zijn nieuwe bisdom en ik ben ervan overtuigd dat hij – indachtig zijn bisschopsmotto: in exilio spes (in ballingschap is er hoop)– als een pelgrim van hoop aan zijn nieuwe taak gaat beginnen.”

Mgr. Van den Hende benadrukt dat de benoeming van mgr. Van den Hout in Roermond voor het bisdom Groningen-Leeuwarden een plotseling afscheid van hun bisschop betekent. Van den Hende. “Aan het bisdom Roermond en het bisdom Groningen-Leeuwarden beloven wij als bisschoppen heel bijzonder in de komende tijd onze verbondenheid in gebed en ik weet zeker dat veel gelovigen in het land dat ook zullen doen.”