Zeker 37 kerken in Limburg kleuren rood op #RedWednesday

Geplaatst op: 16-11-2020

Op woensdag 25 november worden in heel Nederland kerken rood verlicht om aandacht te vragen voor het recht op vrijheid van godsdienst voor mensen van alle religies en voor de vervolging van christenen -  de grootste groep - in het bijzonder. Aan de actie #RedWednesday doen verspreid door het hele land meer dan 90 kerken mee, waarvan zeker 37 in Limburg.

Met #RedWednesday wil de organisatie Kerk in Nood mensen bewust maken van de vervolging van gelovigen - vooral minderheden – en oproepen tot tolerantie en respect voor gelovigen en tussen geloofsgroepen. Het aantal kerken dat aan #RedWednesday deelneemt, wordt elk jaar groter. Ten opzichte van vorig jaar is zelfs sprake van een verdubbeling. Ook worden op sommige plaatsen eucharistievieringen of vespervieringen gehouden om te bidden voor de slachtoffers van vervolging. Uiteraard volgens de geldende coronamaatregelen.

Minderheden
Volgens directeur Peter Broeders van Kerk in Nood Nederland laat de grote belangstelling voor #RedWednesday zien dat een toenemend aantal gelovigen in Nederland zich zorgen maakt over een wereldwijde ontwikkeling: “Een stijging van het aantal mensen dat gediscrimineerd, vervolgd en gevangen wordt gehouden om hun geloof." Dit jaar publiceert Kerk in Nood een rapport om speciaal voor die laatste groep aandacht te vragen. Broeders: "We zien dat regeringen, terreurgroepen en misbruikers keer op keer religieuze minderheden tot doelwit maken van hun plannen. Het kan niet zo zijn dat we stilzwijgend toestaan hoe iemand als Huma Younus, een 14 jarig meisje in Pakistan, wordt ontvoerd en vastgehouden, zonder dat zij bescherming geniet van de rechtbank, alleen omdat ze tot de christelijke minderheid behoort."

Via een live videoverbinding komen geïnteresseerden en deelnemende kerken op RedWednesday zelf om 20 uur online samen. Kerk in Nood wil de feiten van christelijke vervolging op een eerlijke en feitelijke manier presenteren en wil geen afbreuk doen aan andere geloofstradities, maar benadrukt juist hoe het bouwen van bruggen en de interreligieuze dialoog een middel is om vrede tussen geloofsgroepen tot stand te brengen.

Wereldwijde actie
Wereldwijd worden op #RedWednesday bekende gebouwen in het rood verlicht. De afgelopen jaren werden al de kanalen van Venetië, de Sacre Coeurbasiliek in Parijs, het Cristo Redentor beeld in Rio de Janeiro, de Sagrada Familia in Barcelona en de kathedraal van Westminster rood gekleurd. De meeste van de 23 landelijke kantoren van Kerk in Nood (ACN) doen op 25 november mee. Vanwege nationale feestdagen kleuren in sommige landen de kerken eerder of later rood.

Deelnemende kerken in Limburg
De kerken in het bisdom Roermond die op 25 november aan #RedWednesday deelnemen zijn:

• Beek, Sint Martinus
  • Blitterswijck, O.L.V. Geboortekerk (Vesper: 18.45, H. Mis om 19u)
  • Breust-Eijsden, Martinuskerk
  • Echt, Landricuskerk
  • Eys, H. Agatha
  • Geleen, H. Augustinus
  • Gulpen, H. Petrus
  • Heerlen, H. Pancratiuskerk
  • Horst, Sint-Lambertuskerk
  • Hulsberg, H. Clemenskerk