Kerken rood verlicht om aandacht voor vervolgde christenen

Geplaatst op: 15-11-2019

Om aandacht te vragen voor vrijheid van godsdienst en vervolging van christenen worden woensdag 27 november wereldwijd diverse kerken rood verlicht tijdens de actie #RedWednesday. Ook verschillende Limburgse kerken nemen aan deze internationale campagne van Kerk in Nood deel.

De organisatie wil hiermee bewustzijn creeëren voor het recht op vrijheid van godsdienst voor mensen van alle religies en aandacht vragen voor de schaal waarop in het bijzonder christenen vandaag de dag worden vervolgd. Ook wil #RedWednesday oproepen tot respect voor gelovigen en tussen geloofsgroepen en opkomen voor geloof en vrijheid (inclusief het recht om niet te geloven). De campagne benadrukt hoe het bouwen van bruggen en de interreligieuze dialoog een middel is om vrede tussen geloofsgroepen tot stand te brengen, in antwoord op de oproep van Christus zelf: "Heb elkaar lief zoals ik U heb liefgehad."

Bijna 80% van de religieuze vervolging wereldwijd is gericht tegen christenen (International Society for Human Rights, Frankfurt, Duitsland). Met de actie streeft Kerk in Nood erna dat Nederlandse christenen zich beter bewust zijn van het leed van hun vervolgde broers en zussen wereldwijd en dat zij meer solidariteit tonen door middel van gebed en actie.

In Limburg zullen kerken in Blitterswijck, Echt, Epen, Kerkrade, Leunen, Maastricht en Thorn aan de actie deelnemen. Kerk in Nood wil kerken die nog graag mee willen doen helpen een #RedWednesday in het plaatselijke kerkgebouw mogelijk te maken. Als het technisch haalbaar is stelt de organisatie graag filters beschikbaar om de kerk rood aan te lichten. Wie daar interesse in heeft kan contact opnemen met Dennis Peters via telefoonnummer 073 – 6130820. Ook zijn er materialen beschikbaar voor een vesperviering rond het thema.

Meer informatie over #RedWednesday >>